Lütfen bekleyin..
DOLAR
3,7859 % 0,31
istanbul
23 Ocak 2018, 10:37
Yılmaz Özcan
40 gün önce
.
DY ADIGHE TS’IXUIBZICXUE MAXUEM YIC’A PSELHEK’ER!..

Adighe Cuweeyxer 21.05.1994 maxuem cheejhexem chiqhue, dy Adighe
Ts’ixuibzicxue Maxuem Adighebze qaabzek’e yic’a pselhek’er miras:
….
Habi nemic’iw… “Psexer guif’ew” ja-ar! “Psexer psewiw” ja-ar! Dy hane –
hadexem ya psexer nobe meguif’exe!.. G’iddoguif’exe, “Fizeriqhuetijaxere?!.”
ja-ary! Harasy, dery dadeguif’ew, nobe hapxuedew g’adivqha-at! Dy binxery,
dy ts’ig’uxer haras!..
Nag’ue – g’aag’uexem ya qhoguir zeridqhuiviry; “haxem ya qoguir nexuiw,
haxem ya qhoguir daxew!” Th’am solhe-u!.. Harasy, wygu qhag’uedin xueey-
am! Fyguir g’af-at!.. Fy bzer g’af-at!.. Fy lhabjher g’af-at!.. Th’am fyqhapsew!..
21.05.1994 Nalts’ig’u


DY TS’IXUIBZICXUEM G’IDJY-AAXER C’EXIW DQHAZEC’EN XUEEYS!

“Adighe Jilew” dig’anejifin chh’ak’e; Adighe Ts’ixuibzicxue Maxuem g’ize-
ridjy-aam xuedew, Adighexem dyguxer g’at-atin xueeys, Adighebzer g’at-atin
xueeys, dy c’ebler g’at-atin xueeys! Haxer; kuediw dip’ac’ew, c’exiw dqhaze-
c’en xueeys!.. 07.12.2017 YEMUZ Yilmez
.
Yılmaz Özcan
43 gün önce
.
DY ADIGHE TS’IXUIBZICXUE MAXUEM YIC’A PSELHEK’ER!..

Adighe Cuweeyxer 21.05.1994 maxuem cheejhexem chiqhue, dy Adighe
Ts’ixuibzicxue Maxuem Adighebze qaabzek’e yic’a pselhek’er miras:
….
Habi nemic’iw… “Psexer guif’ew” ja-ar! “Psexer psewiw” ja-ar! Dy hane –
hadexem ya psexer nobe meguif’exe!.. G’iddoguif’exe, “Fizeriqhuetijaxere?!.”
ja-ary! Harasy, dery dadeguif’ew, nobe hapxuedew g’adivqha-at! Dy binxery,
dy ts’ig’uxer haras!..
Nag’ue – g’aag’uexem ya qhoguir zeridqhuiviry; “haxem ya qoguir nexuiw,
haxem ya qhoguir daxew!” Th’am solhe-u!.. Harasy, wygu qhag’uedin xueey-
am! Fyguir g’af-at!.. Fy bzer g’af-at!.. Fy lhabjher g’af-at!.. Th’am fyqhapsew!..
21.05.1994 Nalts’ig’u


DY TS’IXUIBZICXUEM G’IDJY-AAXER C’EXIW DQHAZEC’EN XUEEYS!

“Adighe Jilew” dig’anejifin chh’ak’e; Adighe Ts’ixuibzicxue Maxuem g’ize-
ridjy-aam xuedew, Adighexem dyguxer g’at-atin xueeys, Adighebzer g’at-atin
xueeys, dy c’ebler g’at-atin xueeys! Haxer; kuediw dip’ac’ew, c’exiw dqhaze-
c’en xueeys!.. 07.12.2017 YEMUZ Yilmez
.
Yılmaz Özcan
44 gün önce
Ya Rabbyy! Adighexem; dy jile qhogu zaxuem diryg’uefiniwe nasip txuec’!
.
GUIMQAALE WEREDIR
.
WEZI Muratk’e zeger marje!
C’ale f’its’e queqhu-a woy?!.
Ci qhuirim teesiry woy marje!
Qhuise pxuexhuin-a woy?!.
.
Wy ci pexuijhiry woy marje!
Zeripxec’ibqhue woy!
Guimqaale guibqhamy woy marje!
Murat chozawe woy!
.
We wy nibjheqhuxery woy marje!
G’izeroqhaachte woy!
C’ilher g’amichtewre woy marje!
Murat g’achten-am woy!
.
Teet prystafiry woy marje!
Murat k’elhopxhue woy!
Bghi pxhuante bidemy woy marje!
Murat doh’ajir woy!
.
We mequmecic’exem woy marje!
Vi c’oqhac’ejire woy?!.
“We wy jaqhueqhuxery woy marje!
Jeeyimy g’ipxuosk’er woy! (2)”
.
.
BLEDQHAK’A QHAM DIXEPLHEJIW YI H’EESEPIR, YI KRITIKYIR TC’IJIN XUEEYS!..
.
“Chiqhue Maxuem,” weramxem sloganxer g’ichidmik’yyxew, Adighe Chiqhuek’ek’e
dichichiqhuen xueeys! Dichiqhuenim g’ipitiw bledqhak’a zi qham f’iwe dixeplhejiwe,
har dawere bledqhak’amy habi yi h’eesepir, yi kritikyir tc’ijin xueeys. Dqhazec’efare
dimiqhazec’efare dy jile uexuiqhuexem daxeplhejiwe, dimiqhazec’efa uexuiqhuexer
c’edmiqhazec’efaxem ya sebepxer g’adqhuetiw, haxem ya uexu c’ik’exer revyzyon
tc’ijin xueeys!.. 16.09.2017 YEMUZ Yilmez
.
.
. ADIGHE NIBJHIC’EXEM DINIFCHOGUIQHUIR!..
.
. Duneeyim teet bzexem psoguemy diyalekyt kued ya-as. Hawe “Jile (Myllet)”
xhuijifa lhepqxer; ya bzexem ya diyalekyt zerizxemk’e zeguiri-uejif lhepqxers.
Zeguiri-uexew “zi” xhuijif lhepqxers, “Jile (Myllet)” xhuijifxer! Har zimiqhazec’ef
lhepqxer; habixem sity jira-a, neqhuec’ lhepqxem xotg’uih’ijxer!.. Habi g’ynemi-
c’awe zi lhepqir “Jile (Myllet)” xhuijifin chh’ak’e ha lhepqim; alternatyfincewe zi
jile txik’e system zaque yi-awe ha yi jile txik’e system zaquer zeryh’an xueeys,
har “jile xuyt” g’axhuijifin chh’ak’e!.. “Jile (Myllet)” mixhuijifa lhepqir, xeg’uedeji-
niqham g’eelijifinu-am! Haxer zaxuew g’idguirimi-uew, Adighexer “Jile (Myllet)”
dixhuijifinu-am! Adighe Txibze Cexydxem yalhxer xepchaw g’axhuiw witikuim
g’yh’aa alternatyfince dy jile txik’e system zaque “Adighe Txik’er,” Adighexem
zerijilek’e g’aatchtew zeeth’awe dixueejhen, dip’ac’ewe Adighe Kuiltur daxer
habik’e ttxijin, alternatyfince ha dy jile txik’e system zaquemk’e dy winexemre
dy yegyap’e wineeyxemre, dy sabyyxemre dy nibjhic’exemre, Adighebzemre
Adighe Kuilturimre chadqhaagewe chadqhac’en xueey g’oxhuir. Harasy fe dy
Adighe Nibjhic’exem; “Adighe Txik’er” wibqhuawe g’azi-uate ha dy txiqhaxem
fixeplhew “Adighe Txik’er” c’exiwe zevqhac’en, har, dy ts’ixuiw xhuam psomy
psinc’e didewe yavqhac’en xueey g’oxhuir. Alternatyfince dy jile txik’e system
zaque dy “Adighe Txik’er” Adighe Nibjhic’exem c’exiw zeefh’awe fixueejheme,
fy wered, fy wisexer habik’e ftxiwe haxem ya meqaamexemk’e fag’eegexeme,
“Adighe Txik’er” zeefh’awe Adighe Kuilturim fiteelejhih’ime, sitiry ha txik’emk’e
ftxiwre Adighebzemy firylajheme; Adighebzemre Adighe Kuilturimre duneeyir
chitixu xexhuexewre psewifinuxes!.. Fe dy nibjhic’exem hapxuedew h’areket
fc’ime, Adighexer xeg’uedejiniqham dig’eelifinus! Adighe Nibjhic’exem; ha dy
jile uexuiqhuexer fimiqhaguivew c’exiw vqhazec’enuxewe dinifchoguiqhuir!..
.
. ADIGHEXEM C’EXIW GUI ZILHITTEN XUEEYXER:
. Adighebzer t-ac’ek’ime, har, dy xekuir zerit-ac’ek’am nexhire kuedk’e nexh
eey xhuinus!.. Dy jaqhueqhuxem Adighebzer yaquiteniwe, yaqhag’uediniwe
ya wijh zerytxer zichidqhaqhuipchen xueey-am! Habi g’ynemic’awe diziqha-
guivexer, xamexem ya de-apiqueqhu zerixhuxer zichidqhaqhuipchen xueey-
am! Adighe Jilewe dig’izerinejifinim pejiwe dixueeyiwe chitime; dy jile txik’e
system zaque g’axhu "Adighe Txik'er" zerijilek’e zeeth'an zerixueeyir zichid-
qhaqhuipchen xueey-am! Adighexem; alternatyfince dy jile txik’e system za-
que “Adighe Txik’er” daxemk’e dy weredxer ttxiwre haxem ya meqaame da-
xexemk’e dag’eegeme, zy axer g’itteelh jilexem ya bzequitexem Adighebze
daxer yaqhal’efin-am! Adighebzer g’uexu nexh daxe g’axhuiwre, xexhuewre
psewifins! Adighebzer c’eniqhabze g’adqhaxuime; Adighexem c’eniqhaxem-
k’ey, eekonomyyk’ey c’exiw zig’adiwijhijifins!.. 17.10.2017 YEMUZ Yilmez
.
Yılmaz Özcan
44 gün önce
.
. DY ADIGHE TS’IXUIBZICXUE MAXUEM YIC’A PSELHEK’ER!..
.
. Adighe Cuweeyxer 21.05.1994 maxuem cheejhexem chiqhue, dy Adighe
Ts’ixuibzicxue Maxuem Adighebze qaabzek’e yic’a pselhek’er miras:
. ….
. Habi nemic’iw… “Psexer guif’ew” ja-ar! “Psexer psowiw” ja-ar! Dy hane –
hadexem ya psexer nobe meguif’exe!.. G’iddoguif’exe, “Fizeriqhuetijaxere?!.”
ja-ary! Harasy, dery dadeguif’ew, nobe hapxuedew g’adivqha-at! Dy binxery,
dy ts’ig’uxer haras!..
. Nag’ue – g’aag’uexem ya qhoguir zeridqhuiviry; “haxem ya qoguir nexuiw,
haxem ya qhoguir daxew!” Th’am solhe-u!.. Harasy, wygu qhag’uedin xueey-
am! Fyguir g’af-at!.. Fy bzer g’af-at!.. Fy lhabjher g’af-at!.. Th’am fyqhapsew!..
21.05.1994 Nalts’ig’u
.
.
. DY TS’IXUIBZICXUEM G’IDJY-AAXER C’EXIW DQHAZEC’EN XUEEYS!
.
. “Adighe Jilew” dig’anejifin chh’ak’e; Adighe Ts’ixuibzicxue Maxuem g’ize-
ridjy-aam xuedew, Adighexem dyguxer g’at-atin xueeys, Adighebzer g’at-atin
xueeys, dy c’ebler g’at-atin xueeys! Haxer; kuediw dip’ac’ew, c’exiw dqhaze-
c’en xueeys!.. 07.12.2017 YEMUZ Yilmez
.
Yılmaz Özcan
46 gün önce
.
. DY ADIGHE TS’IXUIBZICXUE MAXUEM YIC’A PSELHEK’ER!..
.
. Adighe Cuweeyxer 21.05.1994 maxuem cheejhexem chiqhue, dy Adighe
Ts’ixuibzicxue Maxuem Adighebze qaabzek’e yic’a pselhek’er miras:
. ….
. Habi nemic’iw… “Psexer guif’ew” ja-ar! “Psexer psowiw” ja-ar! Dy hane –
hadexem ya psexer nobe meguif’exe!.. G’iddoguif’exe, “Fizeriqhuetijaxere?!.”
ja-ary! Harasy, dery dadeguif’ew, nobe hapxuedew g’adivqha-at! Dy binxery,
dy ts’ig’uxer haras!..
. Nag’ue – g’aag’uexem ya qhoguir zeridqhuiviry; “haxem ya qoguir nexuiw,
haxem ya qhoguir daxew!” Th’am solhe-u!.. Harasy, wygu qhag’uedin xueey-
am! Fyguir g’af-at!.. Fy bzer g’af-at!.. Fy lhabjher g’af-at!.. Th’am fyqhapsew!..
21.05.1994 Nalts’ig’u
.
.
. DY TS’IXUIBZICXUEM G’IDJY-AAXER C’EXIW DQHAZEC’EN XUEEYS!
.
. “Adighe Jilew” dig’anejifin chh’ak’e; Adighe Ts’ixuibzicxue Maxuem g’ize-
ridjy-aam xuedew, Adighexem dyguxer g’at-atin xueeys, Adighebzer g’at-atin
xueeys, dy c’ebler g’at-atin xueeys! Haxer; kuediw dip’ac’ew, c’exiw dqhaze-
c’en xueeys!.. 07.12.2017 YEMUZ Yilmez
.
Yılmaz Özcan
51 gün önce
. XASE
. …
.
. Zek’e qaaruxer ya mac’es,
. Zek’e mig’uate ya uexu... (!?.)
. Haras ya nepsxer yalhec’iw
. Guimac’e c’exhuxer pselhexu.
.
. Yit’aney xax-am ya guiqha
. Muradimy, har guape pchoxhu.
. Teezicefiny ya lhaqhue
. Habixem yadibolhaqhu:
.
. Har, zerachap’irs habixem
. Ya guic’em hanedelhxuibzer.
. Har, zeraxetirs habixem
. Yigyiry ya Adighepser...
.
. BYTSU Anatole
.
Yılmaz Özcan
57 gün önce
ADIGECE, “BENİ PRANGALARDAN KURTARIN!..” DİYEREK BİZİ YARDIMA ÇAĞIRIYOR!..
.
Adıgece’yi “en okunuşlu ve en kullanışlı” duruma getiren, onun güzelliğini en net olarak
gösterebilen ve alternatifsiz milli yazı sistemimiz olan Adıge Yazısı’nı (Adighe Txik'er’i)
toplumca kullanmaya başlamadan, onunla evlerimizde, çocuklarımıza ve gençlerimize,
Adıgece’yi okutarak öğretmeden Adıgece’nin yaşayabilmesi asla mümkün değildir!..
.
Slav Yazısı ile Kültürel Jenosid’in tahribatlarını, aşağıdaki internet sitesi yazı başlığı çok
açık anlatmaktadır! Başlarımızı kuma gömmekle yok oluştan kurtulamayız! Dy chh’axer
pcaxhuem c’etxhuimek’e xeg’uedejiniqham dig’eelifin-am!..
.
. Adıgece, Kabardeyde de 'Can Çekişiyor' - Çerkesya
. cherkessia.net/news_detail.php?id=3316 10 Şubat 2010
.
Slav Yazısı’nı savunanlar; yukarıda gösterilen internet sitesi yazı başlığını hiç görmek
istemiyecekler ve Adıge Toplumu’nu kandırmak için ellerinden gelen her türlü gayreti
göstereceklerdir. Ancak ortada, Slav Yazısı’nın asıl sahibini de düşündürmesi gereken
kocaman bir gerçek vardır!.. O gerçek şudur: Slav Yazısı, sahibine bile çok zararlıdır!..
Bilimsel incelemeler sonucu elde edilen bulguları objektif şekilde değerlendiren bilim
insanları, gerçeği, kanıtları ile beraber ortaya koymuşlardır!.. Karar alarak uygulamak,
siyasi erkin işidir. Ancak üst yönetim kadroları; her zaman, şöven duygulardan kolay
kurtulamıyorlar. Bu durum; miktarı önceden bilinmeyen bir zamanın kaybedileceğini
göstermektedir! Bilim insanlarınca ortaya konulan gerçek tespitlerin değerlendirilmesi,
siyasi erki ilgilendirir. Ancak ortada Adıgeler’i ilgilendiren çok vahim bir durum mevcut
olup, o durum şudur: ADIGECE İNLEYEREK CAN ÇEKİŞMEKTEDİR!.. Durum budur ve
bu durumun saklanabilecek hiçbir tarafı kalmamıştır!.. Adıge Toplumu için çok vahim
olan bu durumu; hiçbir uluslararası organizasyon ve sivil toplum kuruluşu görmek ve
duymak istememektedir! Üniversitelerin dilbilim uzmanı sayın akademisyenleri de, bu
durumu görmeyi ve sözü edilen iniltiyi duymayı istememektedirler!.. Ayrıca bu kurum
ve kuruluşların yetkili kişileri ile dilbilim akademisyenleri; söz konusu dilin ve kültürün
sahipleri olan insanların, konu ile ilgilenmelerini hiç istememektedirler ve ilgilenenleri
aşağılayarak yermektedirler!.. Onlara göre; Adigeler, dansetmek haricinde hiçbir şey
yapmamalı, Adıgece’nin ve Adıge Kültürü’nün ölümlerini elleri bağlı seyretmelidirler!..
Adaletten söz edilmemeli ve herhangi bir şey yapmaya da kalkışılmamalıdır!..
Adıgece, “Beni prangalardan kurtarın!..” diyerek, bizleri kendisine yardıma çağırıyor!..
Adıgeler, Adıgece’ye yardım etmek üzere ne zaman harekete geçeceğiz?.. Birilerine
kanarak artık fazla zaman kaybetmemeli ve Adıgece’mizi boğdurmamalıyız! Adıgece
ölürse, Adıge Toplumu yok olarak tarihten silinecektir! Bu yok oluşun ağır vebalinden
çağımızda yaşayan Adigeler kurtulamayacağız! Bu nedenle bu zamanda yaşamakta
olan Adıgeler, Adıgece’nin çığlığını ve iniltisini duymak ve ona yardım elimizi hemen
uzatmak zorundayız!.. 01.08.2017 Yılmaz Özcan
Yılmaz Özcan
57 gün önce
. 1864 ADIGE JENOSİDİ VE SÜRGÜNÜ’NÜ ANMADA YAPILAN YANLIŞLAR
.
. “1864 Adıge Jenosidi ve Sürgünü”nü anarken, yapılan katliamları ve sürgünü
anlatabilir ve bu olayları, o devirde yaşamış insanlara da hakaret etmeden kı-
nayabilir ve lanetleyebilirsiniz. Ayrıca mâkul talepleriniz varsa, onları da meşru
biçimde ifade edebilirsiniz. Ancak hiçbir gerçek ve tüzel kişi için antipati, şiddet
ve saygısızlık ifade eden söylemler ve sloganlar kullanamazsınız. Bu tür hare-
ketler; Adıge Düşünüş Biçimi’ne ve Adıge Geleneği’ne uygun olmadığı gibi hu-
kuka da aykırıdır. Adıge Toplumu’nu Dünya Kamuoyu Gözü’nde “basit toplum”
olarak göstermeye, hiçbir gerçek ve tüzel kişinin hakkı yoktur.
. Yukarıda belirtilen yanlışları bütün dünyada ortadan kaldırmak ve söz konusu
anma etkinliklerinin hedefli, bilinçli ve verimli olarak yapılmalarını sağamak için;
Kuzey Kafkasya ile ilgili olan tüm dernek, vakıf ve kuruluşlar, aşağıda belirtilen
önlemleri almalıdırlar:
1. Gelecek yıllarda yapılacak “1864 Adıge Jenosidi ve Sürgünü” Anma Etkin-
likleri’nde; nefret ve antipati içeren hiçbir söylem ve sloganın kullanılmasına
asla müsaade edilmemelidir.
2. Yapılan jenosid ile sürgünün, “Adıge Düşünce Yapısı ve Geleneği”ne uygun
olarak barışçı söylemlerle Dünya Kamuoyu’na anlatılması sağlanmalıdır.
3. Yetkili kanaat önderlerimiz, bilim ve sanat insanlarımız tarafından dünya li-
derlerine, bilim ve sanat çevrelerine, kamuoyu kanaat önderlerine ve ilgili sivil
toplum kuruluşlarının yöneticilerine; jenosidin ve sürgünün, uygun dil ile yazılı
ve sözlü olarak her yıl güncellenerek anlatılması sağlanmalıdır.
4. Bu anlatımlar esnasında; devletlerin şöven düşünüş biçimlerinin yansıması
olan karar ve uygulamalarının neler oldukları ve bunların hangi nedenlerle
yanlış oldukları ilgili şahsiyetlere açıklanmalı ve ilgili uluslararası kuruluşlara
uygun şekillerde başvurular yapılmalı ve bu dokümanlar muhafaza edilmelidir.
5. Bulunulan ülkelerin aydınları, sanat ve bilim insanları ve ilgili sivil toplum ku-
ruluşlarının yöneticileri ile uygun zaman ve zeminlerde görüşmeler yapılarak
konularla ilgili olarak onların devamlı bilgilendirilmesi sağlanmalı, onlarla görüş
paylaşımı durumunda ise ortak çalışmalar yapılmalıdır.
6. Rusya dahil tüm ülkelerin kamuoylarının desteklerinin sağlanması için doğ-
ru, etkin ve verimli çalışılmalar yapılması sağlanmalıdır.
7. Bütün dünyadaki Kuzey Kafkasya ile ilgili kuruluşlar her yıl ortak kararlar
alarak; o anma yılında yapılacak etkinliklerde kullanılacak adalet talep eden
ortak söylemler ve sloganlar belirlenerek ve koordine edilerek, bunlar etkin
biçimlerde kullanılarak hedefli ve planlı çalışmalar yapılması sağlanmalıdır.
8. Fevri davranış ve söylemlere hiçbir şekilde mahal bırakılmamalıdır.
. Gelecek yıllarda yapılacak olan “1864 Adıge Jenosidi ve Sürgünü”nü anma
etkinliklerinde; yukarıda belirtilen önlemlerin alınmasının sağlanmasını; yetkili
sivil toplum kuruluşlarımızın yöneticilerinden, ilgili kanaat önderlerimizden ve
konu ile ilgili bilim ve sanat insanlarımızdan bir Adıge olarak talep ediyorum.
2017 Yılı. Yılmaz Özcan
Yılmaz Özcan
231 gün önce
.
. HA T’E
.
Mi ts’egyique guibqhary,
Widzxem g’aaqhadaxery.
“Duneeyir ziqhadaxery,
Zepilhiw zericar haras weey! (2)”
.
Mi sy chh’atsiqhuecxuery,
T’uwe zeguezoxiry.
“Wy maq zexezmixiwre,
Maxuer g’uedijinu p’ere weey?!. (2)”
.
Mi sy vaqa ts’ig’uiry,
Polhedaqa mac’ere.
“We wy lhaqhuiniqhary,
Se g’izomac’ek’ir sy pse weey! (2)”
.
Mi se sy werediry,
Yiqhue g’ask’e jif-a fe!
“Ha t’e har fe g’ifxuezeme,
Syguir xef-uiw jeef-ans marje weey! (4)”
.
.
HA T’E’nın Türkçe’si
.
Şu güzel ovaları,
Bitkiler güzelleştiriyor.
Dünyayı güzelleştiren,
Sevgililerin evlenmesidir!
.
Kalın gür saçlarımı,
İkiye ayırıyorum.
Sesini duymadan
Gün gene bitecek mi?!.
.
Benin küçük terliklerim,
Düşük topuklu ya.
Seni çok fazla sevmek,
Bana az geliyor canım!
.
Bu benim şarkımı,
Sırası geldikçe söyleyin!
Eğer o size rastlarsa,
Kalbimi katarak ona söylersiniz dostlarım!
.
Yılmaz Özcan
231 gün önce
.
. ADIGHEBZEM YI DIYALEKYTXEM YA ZE-AH'AQHU ALFABEXER
.
. Adighebzem yi diyalekytxem ya ze-ah’aqhu alfabexer; “Adighebzem yi h’arf
. alfaber, Adighebzem yi maq alfaber, Adighebzem yi transkripsiyon alfaber”
. xhuiwe l’ewjhiqhuychiwe zechh’achok’xer.
.
1. ADIGHEBZEM YI H’ARF ALFABER
.
. Adighebzem yi h’arf alfabem, h’arf 27re naqhiche 2re yi-as.
.
. Adighebzem yi h’arf alfabem yi h’arfxer mixers:
. a, b, c, ç, d, e, f, g, h, i, j, k, l, m, n, o, p, q, r, s, t, u, v, w, x, y, z.
.
. Adighebzem yi h’arf alfabem yi naqhichexer mixers:
. ( - ) : Zy pe yit h’arfim yi maqir guezix naqhiches.
. ( ‘ ) : Zy wijh g’yt maq de-u h’arfim yi maqir zixuiz naqhiches.
.
2. ADIGHEBZEM YI MAQ ALFABER
.
. Adighebzem yi maq alfabem, maq txik’e 79 yi-as. Maq txik’e 79k’e maq 85r
. dotxir. Ha maq txik’exer mixers:
.
. ..a , ..aa , a , aa , b , c , ch , cw , cu , c’ ,
. c’u , ç , çu , ç’ , d , dz , ..e , ..ee , ee , f ,
. f’ , g , gy , gu , gh , g’ , g’u , h , h’ , ..i ,
. i , i , j , jh , jw , ju , j’ , k , ky , ku ,
. k’ , l , lh , l’ , m , n , ..o , o , p , p’ ,
. q , qu , q’ , q’u , qh , qhu , r , s , t , t’ ,
. ts , ts’ , ..u , ..uu , -u , uu , ua , ue , uee , ui ,
. uy , v , w , x , xu , xh , xhu , ..y , y , y ,
. z .
.
. GUI LHITENIQHAXER:
. Yawijhireey “ i ” , “ y ” h’arfxer, habixem ya maq de-uxerras.
. Ya pexem noqutyt’ zyt h’arfxem maq ui zeecexer g’aaqhalhaqhuxer.
.
3. ADIGHEBZEM YI TRANSKRIPSIYON ALFABER
.
. Adighebzem maq 85 yi-as. Ha maqxem ya transkripsiyon txik’exer mixers:
.
. ..á (..a), ..a , ..aa , a , aa , b , c , ch , cw , cu ,
. c’ , c’u , ç , çu , ç’ , d , dj (ge/gy), dz , ..e , ..ee ,
. ee , f , f’ , ġ (g), gy , gu , gh , g’ , g’u , h ,
. ĥ (h) , h’ , ..ı (..i ), ı ( i ), ĩ ( i ), ..î (..y), î (y) , j , jh , jw ,
. ju , j’ , ķ (k) , ky , ku , k’ , l , lh , l’ , m ,
. n , ..o , o , p , p’ , q , qu , q’ , q’u , qh ,
. qhu , r , s , t , t’ , ts , ts’ , ..ů (..u), ..u , ..uu ,
. -u , uu , ua , ue , uee , ui , uy , v , w , x ,
. xu , xh , xhu , y , z .
.
GUI ZILHITENIQHAXER:
1. Adighebzem yi transkripsiyon alfabem, Adighebzem yi maq 85im ya txik’e
chh’axuexer g’eeqhalhaqhuir.
2. Transkripsiyon maq txik’exem; ya zi ah’ar normal maq txik’exemk’e, ya zi
ah’ary transkripsiyon maq txik’e wineeyxemk’e g’oxhuxer. H’arf wineeyxem,
transkripsiyon maq txik’e wineeyxer g’aaqhalhaqhuxer. Paranteez zexuakuim
det txik’exem, transkripsiyon maq txik’e wineeyxem ya normal maq txik’exer
g’aaqhalhaqhuxer.
3. Ya pexem noxhutyt’ zyt maq ui h’arfxem, maq ui zeecexer g’aaqhalhaqhuxer.
4. Maq ui h’arf zaquexem; maq ui guek’ zaquexer g’aaqhalhaqhuxer. Ha maq-
xer psalhexem ya pe maqxew g’ichig’uexem, ya maqxer yi pemk’e pikyaw g’ok’-
xer. Ha maqxer k’elhig’ue maqxew g’ichig’uexem, ya maqxer yi pem yit maqim
guek’iw g’ok’xer. K’elhig’ue maqxew g’aag’ue maq ui guek’ zaquexer, ya h’arf-
xem ya pexem yequa k’ec’ (tyre) naqhiche pitlhh’awe dotxir.
5. Maq ui h’arf zeguetxem; maq ui guek’ zeguetxer g’aaqhalhaqhuxer. Ha maq-
xer psalhexem ya pe maqxew g’ichig’uexem, ya maqxer yi pemk’e pikyaw g’ok’-
xer. Ha maqxer k’elhig’ue maqxew g’ichig’uexem, ya maqxer yi pem yit maqim
guek’iw g’ok’xer. K’elhig’ue maqxew g’aag’ue maq ui guek’ zeguetxer, habixem
ya h’arf zeguetxem ya pexem yequa k’ec’ (tyre) naqhiche pitlhh’awe dotxir.
20.04.2017 YEMUZ Yilmez
.
Yılmaz Özcan
231 gün önce
.
ADIGHEBZEM YI DIYALEKYTXEM YA MAQ BJIQHAXER
.
1. “ cw , cu , c’u , ç , çu , jw , ju , j’ ” maqxer; Abezexe diyalekytim yi maq wi-
neeyxers. Qaberdeey diyalekytim xemit ha maqxem ya bjiqha 8r, transkripsi-
yon alfabem yi maq bjiqha 85m xetxime, Qaberdeey diyalekytim yi maqxem
ya bjiqhar 77 zerixhuir dolhaqhuir.
2. “ f’ , q’ , q’u , -u , v ” maqxer; Qaberdeey diyalekytim yi maq wineeyxers.
Abezexe diyalekytim xemit ha maqxem ya bjiqha 5r, transkripsiyon alfabem
yi maq bjiqha 85m xetxime, Abezexe diyalekytim yi maqxem ya bjiqhar 80
zerixhuir dolhaqhuir.
.
ADIGHEBZEM YI DIYALEKYTXEM YA NORMAL MAQ TXIK’E BJIQHAXER
.
1. Transkripsiyon alfabem yi “..á ” h’arf wineeyim; “..a “ h’arfim yi maq ui k’ec’
zeecer” g’eeqhalhaqhuir.
2. Transkripsiyon alfabem yi “ dj ” h’arf zeguetim; “ ge , gy ” guipxem Abezexe
diyalekytim cha-a “ dj ” maq de-uir, “gegu” psalhem yi “ge ” guipim Qaberdeey
diyalekytim chy-a “ dj ” maq de-uir g’eeqhalhaqhuir.
3. Transkripsiyon alfabem yi “ ç’ ” h’arf xuiza wineeyim; Qaberdeey diyalekytim
yi “k’igu, nek’eguugu” psalhexemre haxem g’aateexhuik’a psalhexemre ya “ k’ ”
h’arf xuizam yi-a “ ç’ ” maq de-u xuizar g’eeqhalhaqhuir.
4. Transkripsiyon alfabem yi “ ĥ ” h’arf wineeyim; maq ui zeece h’arfxem ya pe-
xem yitiw g’aag’uewe zepimiwiw g’yk’ maq guipxer g’aziqhaxhu “ h ” h’arfim yi
maq de-uir g’eeqhalhaqhuir.
5. Transkripsiyon alfabem yi “..ů ” h’arf wineeyim; “..u ” h’arfim yi maq ui niquer
g’eeqhalhaqhuir.
6. Yeezixem ya maq didexem g’ynemic’awe; “..a ” h’arfim “..á “ maq ui k’ec’iry,
“gegu” psalhem yi “ge” guipim yi “dje” maqiry, “k’igu, nek’eguugu” psalhexem ya
“ k’ ” h’arfim “ ç’ ” maq de-u xuizary, zepimiwiw g’yk’ maq guipxem ya “ h ” h’ar-
fim “ ĥ ” maq de-uiry, “ i ” h’arfim “ ĩ “ maq de-uiry, “ y ” h’arfim “ î “ maq ui k’h’i-
ry, “..u ” h’arfim “..ů “ maq ui niquery g’izeraqhalhaqhuxem chh’ak’e, Qaberdeey
diyalekytim yi normal maq txik’exem ya bjiqhar 70 mexhuir. (77-7=70). Neqhue-
c’iw jit-ame; normal maq txik’e 70mk’e maq 77r dotxir.
7. Yeezixem ya maq didexem g’ynemic’awe; “..a ” h’arfim “..á “ maq ui k’ec’iry,
“ge , gy” guipxem “ dj ” maq de-uiry, zepimiwiw g’yk’ maq guipxer g’ichixhuxem
haxem ya “ h ” h’arfim “ ĥ ” maq de-uiry, “ i ” h’arfim “ ĩ “ maq de-uiry, “ y ” h’ar-
fim “ î “ maq ui k’h’iry, “..u ” h’arfim “..ů “ maq ui niquery g’izeraqhalhaqhuxem
chh’ak’e, Abezexe diyalekytim yi normal maq txik’exem ya bjiqhar 74 mexhuir.
(80-6=74). Neqhuec’iw jit-ame; normal maq txik’e 74mk’e maq 80r dotxir.
23.04.2017 YEMUZ Yilmez
.
.
ADIGHE C’ALEQHUALE LHAP’EXEM DINIFCHOGUIQHUIR!..
.
. Duneeyim teet bzexem psomy diyalekyt kued ya-as. Hawe “Myllet” xhuijifa
lhepqxer; ya diyalekytxer yaxhuimej petire ya diyalekyt zerizk’e zeguiro-uexer.
“Zi” xhuijif, zeguiri-uejif lhepqxer haras; “Myllet” xhuijifxer!.. Har zimiqhazec’ef
lhepqxer; habixem sity jira-a, neqhuec’ lhepqxem xotg’uih’ijxer!.. Habi g’yne-
mic’awe zi lhepqir “Myllet” xhuifin chh’ak’e, habi alternatyfince zi lhepq txik’e
system yi-awe ha yi lhepq txik’e system zaquer ha lhepqim zeryh’an xueeys,
lhepq xuyt xhuijifin chh’ak’e! “Myllet” mixhuijifa lhepqir, xeg’uedejiniqham zyk’
g’eelijifinu-am! Haxer g’idguirimi-uawe Adighe Lhepqir “Myllet” dixhuijifinu-am!
Adighe Txibze Cexydxem yalhxery xepchaw g’axhuiw witikuim g’yh’aa alterna-
tyfince dy lhepq txik’e system zaque g’axhu “Adighe Txik’er,” Adighexem c’ex
didew g’aatchtew zerilhepqk’e zeeth’awe dixueejhen, dip’ac’ewe Adighe Kuil-
turir habik’e ttxijin, ha txik’emk’e, dy winexemre dy yeqhagyap’e wineeyxemre,
dy binxemre dy nibjhic’exemre Adighebzer chadqhaagew chadqhac’en xueey
g’oxhuir. Harasy Adighe nibjhic’exemre c’aleqhualexemre, yi txiqhaxem fixep-
lhewe “Adighe Txik’er” c’ex didewe zevqhac’en, har dy ts’ixuiw xhuam psomy
psinc’e didewe yavqhac’en xueey g’oxhuir. Alternatyfince lhepq txik’e system
zaque g’axhu “Adighe Txik’er,” fe dy c’aleqhuale lhap’exem c’exiw g’aafchtew
zeefh’awe fixueejheme, fy wered, fy wise daxexer “Adighe Txik’er” daxemk’e
ftxiwre ya meqaame daxexemk’e haxem fag’eegexeme, Adighe Kuiltur daxem
“Adighe Txik’er” systemimk’e fiteelejhih’ime, sitiry “Adighe Txik’er” daxemk’e
ftxiwre Adighebzemy firylajheme; Adighebzemre Adighe Kuilturimre duneeyir
chitixu xexhuexewre psewifinuxes!.. Fe dy c’aleqhualem hapxuedew h’areket
fc’ime, dy “Adighe Lhepqir” xeg’uedejiniqham g’eevqhala xhuinus! Fe Adighe
C’aleqhuale Lhap’exem, ha dy lhepq uexuiqhue lhap’exer c’exiw vqhazec’enu-
xewe dinifchoguiqhuir!.. 30.04.2017 YEMUZ Yilmez
.
.
SİZ DEĞERLİ ADIGE GENÇLERİ’MİZE ÇOK GÜVENİYORUZ!..
.
Dünyadaki bütün dillerin çok sayıda diyalektleri vardır. Milletleşmiş toplumlar;
tüm diyalektlerini korumakla beraber, farklı diyalekttekilerin anlaşabilmesi için
bir diyalektte uzlaşıp onunla anlaşabilen toplumlardır. Onların yazıları milli ve
alternatifsiz olup, “dayatma yazısı” kullanmazlar. Adıge Yazı Dili Şehitleri’nin
kanları ile de yoğurularak oluşan ve alternatifsiz tek milli yazı sistemimiz olan
“Adıge Yazısı (Adighe Txik’er),” cerkes.net sitesindeki yazılarımızda ayrıntılı
olarak anlatılmıştır. O yazılarımızın kopyalarını arşivlerinize indirip muhafaza
ederek tanıdığınız ya da e-mail adreslerini öğrendiğiniz Adıgeler’e iletirseniz
ve sorusu olanların sorularını yanıtlayarak içeriklerini onlara da öğretirseniz,
çok önemli bir milli sorunumuzun çözülmesine katkıda bulunmuş olursunuz!..
Bize e-mail adresini bildiren Adıgeler’e, biz de o yazıları adreslerine iletiyoruz
Siz Adıge Gençleri’miz; o yazıları inceleyip “Adıge Yazısı”nı çabuk öğrenerek
kullanmaya başlarsanız, şarkılarınızı ve ezgilerinizi “Adıge Yazısı” ile yazarak
onları güzel makamlarıyla okursanız, Güzel Adıge Kültürü’müzü “Adıge Yazısı”
ile yazarak onunla üzerinde çalışırsanız; “Adıgece” ve “Adıge Kültürü” gelişerek
yaşayabileceklerdir!.. Siz gençlerimiz zamanlarınızın değerini bilerek kimseye
hiç kanmadan çok çalışırsanız, Adıge Toplumu yok olmaktan kurtulabilecektir!..
Siz Değerli Adıge Gençleri’mize çok güveniyoruz!.. 30.04.2017 Yılmaz Özcan
.
Yılmaz Özcan
231 gün önce
.
. “ADIGE YAZISI”NI TOPLUMCA KULLANMADAN “ADIGECE” ASLA YAŞAYAMAZ!..
.
Adıgece’yi “en okunuşlu ve en kullanışlı” duruma getiren, onun güzelliğini en net olarak
gösterebilen ve alternatifsiz milli yazı sistemimiz olan Adıge Yazısı’nı (Adighe Txik'er’i)
toplumca kullanmaya başlamadan, onunla evlerimizde, çocuklarımıza ve gençlerimize,
Adıgece’yi okutarak öğretmeden Adıgece’nin yaşayabilmesi asla mümkün değildir!..
.
Slav Yazısı ile Kültürel Jenosid’in tahribatlarını, aşağıdaki internet sitesi yazı başlığı çok
açık anlatmaktadır! Başlarımızı kuma gömmekle yok oluştan kurtulamayız!.. Dy chh’axer
pcaxhuem c’etxhuimek’e xeg’uedejiniqham dig’eelifin-am!..
.
. Adıgece, Kabardeyde de 'Can Çekişiyor' - Çerkesya
. cherkessia.net/news_detail.php?id=3316 10 Şubat 2010
.
Adıge Toplumu, artık kanarak zaman kaybetmemelidir!.. 14.03.2017 Yılmaz Özcan
.
.
DIYASPOREM CHIPSEW DE ADIGHEXER, SITIM CHIQHUEW P’ERE DIG'ICHIWICINUR?!.
.
Adighebzer pejiw zif’emi-uexuxem; Adighexer yigyiry g'aaqhapts'enure, Qafqas Zawem
chiqhue dy hadecxue – hanecxuexem ya hadecxue – hanecxuexemre haxem ya binxem-
re kuedk'e ya nexhiber JENOSYDICXUE g’irac'il'exew zeteeziwik'axem, Adighebzem zyk'
yeg'u g'amixhu ya txik'e systemir dy Adighebzem yeg'u g'axhuiwe ja-anure de Adighexer
yigyiry daqhaguivenuxes! Adighexer yilhes bqhuic' lhandere dizeriguivar ze yiryqua xhuin
xueey-a? Adighebzer zichiqhuipchejxer; diyasporem g’ichynemic’awe, dy xekuimy kued
chixhuiwe xueejhas! Lheguim g'ichidqhalheqhua ynternet syte psalhachh'am; har, naxue
didewe g'eeqhalhaqhuir, g'ee-uater:
.
. Adıgece, Kabardeyde de 'Can Çekişiyor' - Çerkesya
. cherkessia.net/news_detail.php?id=3316 10 Şubat 2010
.
Xekuim chipsew dy lhepqaqhuxer xuytxe-am!.. Habixem zyk' ya maq g'iraqhak'ifinu-am!..
Diyasporem chipsew de Adighexer sitim chiqhue dig'ichiwicipenur?.. Adighebzer dymi-aj
xhua newijh dig'ichiwicinur?.. Adighexer; habi hatk'e dimiguivewe, psinc'ew dig'awiciwe,
alternatyfince dy txik'e system zaque "Adighe Txik'er" g'aatchtew zeeth'awe dixueejhen
xueey-a? Adighe pejxer zyk' deeguipsisa; ha dy lhepq uexuiqhue kritiky didem dy nexer
xuediwif'its'ime, Halih'im, Adighebzem yi h'eesepir dawe yettijifinu? Dy cexyd lhap'exem
ya ne-uxem dawe deeplhijifinu?.. "C'eble Adighexer g'idebghink'ey xhuins!.." jit-awe zyk'
dygu g'ak'-a?!. Nit'e; deeplhiwre, dy jaqhueqhuxem ji-ac'e daxuexhuiwre, Adighebzemre
Adighe Kuilturimre dqhal'ejinu?.. Fe dy ts'ixuxem ze nivjizo-ajir: Adighebzer hapxuedew
deeplhiwre dqhaal'eme, de, habi yi veebalim zyk’ yflah' dyqhaxhuin-am! Halih' Lhap'em;
axhretim, habi yi h'eesepir cheettijifin-am!.. Ha dy lhepq uexuiqhuem ze feeguipsisijime,
nexhif’ xhuinuwe g’ischoxhuir!. .
.
T’EG’U NEXH C’EXIWE GUI ZILHITTEN XUEEYIR:
Cir queciws zerylheqhuar, zyguiry ADIGHE PEJ g'axhu Adighe Cuweeyim! Guik’e psek’e
Adighe ts’ixuim yi quec Adighecir, “Adigher zeriguipsisen xueeyim” xuedew meguipsiser!..
Adighe Cuweeyim chyqhuisem cir, Adighe Guipsisek’ek'e yiqhaguipsisewre g'eeqhaafer,
g'eeqhawigyir dig'aziqhac'a dy Halih' Lhap'em; Adighery zy qhuise cim xuedew “Adighew
yiqhaguipsisejin” chh'ak'e!.. Hawe dy zemanim chipsew Adighexem kuedk’e ya nexhibem;
Adighe Guipsisek’e daxer yaqhag’uediwe Adighe Chenim xame zerixuexhuaxem chh’ak’e,
nobe haxer; daxe – daxewe zeguiri-uejifxe-am, yiryquiw f’iwe zerilhaqhuijifxe-am!.. Haxer
g’itxezilhh’aaxer; dy Adighe Kuiltur daxer yaxuemicekyiwe, dy ts’ixuxer g’aziqhaapts’ewe
ziqhah’awleey dy jaqhueqhu xamexerras!.. Adighexem ha g’axhuiqhar tlhaqhuifiwe Halih’
Lhap’em g’idjy-axery zaxuewe g’idguiri-ueme, xeg’uedejiniqham, nexh mixuymiwe gyawir
xhuijiniqham dig’eelifinus!.. Xamexem yaxuelajhe dy ts’ixuxem zag’eedmiqhaqhaapts’ew
zadmiqhaqhah’awleeyiwe, dizedelajhewe dixueejhefime, zerilhepqk’e zig’adiwijhijifinus!..
.
Ya Rabbyy!
Adighexer; sit chiqhuew p'ere zerilhepqk'e dig'awiciw, Adighe Guipsisek'ek'e diguipsisewre
dizedelajhewe dichixueejhenur?!. 14.03.2017 YEMUZ Yilmez
.
.
WY KUEC’IM SICHIQHAJEEY!
.
“Qhogu jije sig’yk’iry nobe
Se h’ac’ew sig’ipxueg’uas! (2)”
“Zi apl’e g’izecek’ zaquey
Zi wipc’ey wig’izemiwipc’! (2)”
.
YI G’ITEEQHAZEJIR:
Hade xekuijhiw Qafqasiw,
We sy pse, we sy duneey!
Xame xeku sicheezecasy
Wy kuec’im sichiqhajeey!
.
“G’isxuefh’y zi c’ag’ue f’its’e
Seecasy teep’en g’isxuefc’! (2)”
“Sidefceey Uachh’amaxuejhimy
Sy jheguir yezivqhaqhac’! (2)”
.
YI G’ITEEQHAZEJIR:
Hade xekuijhiw Qafqasiw,
We sy pse, we sy duneey!
Xame xeku sicheezecasy
Wy kuec’im sichiqhajeey!
.
“Se syguim xelhxer yigyipstu
Guimaxew g’ipxues-uetens! (2)”
“Sy guic’em yi chexu guipsisery
T’eg’u – t’eg’uiw g’ipxues-uetens! (2)”
.
YI G’ITEEQHAZEJIR:
Hade xekuijhiw Qafqasiw,
We sy pse, we sy duneey!
Xame xeku sicheezecasy
Wy kuec’im sichiqhajeey!
.
“Qhogu hane jije teetaxem
Ya weredim g’ic’ede-uik’! (2)”
“Zeeyincew g’ana wy binxemy
Wy bqhaafe yaxuize-uix! (2)”
.
YI G’ITEEQHAZEJIR: (t’o)
Hade xekuijhiw Qafqasiw,
We sy pse, we sy duneey!
Xame xeku sicheezecasy
Wy kuec’im sichiqhajeey!
.
Yılmaz Özcan
231 gün önce
.
. TH’ABZEMRE TXIBZEMRE
.
. “Th’am ts’ixuxem g’aaxuy-uexuaxer” txibzek’ey g’aa-uetaqhanty, yilhes mynych
yiqhuineqhu yape psewa Pasereey Adighexem; txibzer, “Th’abzew” ya-uas. Ha lhe-
xhanem k’elhig’ue zemanxem Adighexer “Th’abzem, c’eniqhaxem, txibzem” pe-ac’e
xuaqhaxhuiw daqhaxuexaxe newijh, “Th’abzem” yi mainery zeg’uek’iry “damiqha”
xhuas. Yilhesyche zi-t’uch lhandere Adighe winaqhue damiqhaxew zirah’a Pasereey
Adighe Xiyerogulyfxem chh’ak’e nobey Th’abze ja-ar.
. Xiyerogulyfxem, arke-olojyyk’e qiymet ya-as. Lhepq guerexem, pasereey zeman-
xem xiyerogulyf txiqha chh’axuexer chizirah’aas. Xiyerogulyf txiqha guerexery; yilhe-
syche kued g’axhu zeman g’uets’im chizeg’uek’iwre ya g’axhuiniqhaxer yiryquiry dy
zemanim chizirah’a h’arf systemxer g’axhuas.
. Chizirah’a bzem yi txiqhaxer yiryquiwe “ yegeqhuaf’ere zeeh’aqhuaf’ere ” g’azi-
miqhaxhu txik’e systemim; ha bzer, dy lhexhanem chyqhapsewijifinu-am. Neqhuec’iw
ji-an xueeyime; yi txiqhaxer yiryquiwe “ yegeqhuaf’ere zeeh’aqhuaf’ere ” g’aziqhaxhuif
txik’e system zymi-a ye yi-aw chitimy zeeyxem bzem yeg’u g’axhu ha yi txik’e syste-
mir ziramih’a ha bzer, dy lhexhanem kuedire chipsewijifinu-am!..
. Dy lhexhanem, hapxuedew zi g’uedijiniqha Adighebzemy chh’achit-s!.. Adigheb-
zem yi txiqhaxer yiryquiwe “ yegeqhuaf’ere zeeh’aqhuaf’ere ” g’azimiqhaxhuif, dy bzer
yiryttxiniwe, habi chizeeth’aniwe zeeyim lhechiqhak’e Adighexem g’idywixil’a, Adi-
ghebzem zyk’ yeg’u g’amixhu “Slav Txik’er” systemimk’e, dy Adighebzer habi hatk’e
kuedire psewijifinu-am!..
. Hawe mi kyitapimre txiqha k’ec’xemre g’ichit-ueta “Adighe Txik’er,” Adighexem
yeg’uire-yech-h’iw, yiryquiw zeeth’ame; Adighebze daxer, dy lhexhanemy g’ag’uenu
zemanxemy xexhuewre chipsewifinus! “Adighe Txik’er;” dy zemanimy g’ag’uenu ze-
manxemy Adighebzer chizih’ifinu, har chiziqhapsewifinu, Adighebzem alternatyfince
yi txik’e system zaques. “Adighe Txik’er;” Adighe Bzec’eniqhalejhxem yilhesychem
c’yqhu zi zeman k’ih’ pc’onde zek’elhh’awijhiw zedelajhexew zeqhuisew (anonymiw)
witikuim g’iraqhah’aawe, Adighebzem yi txiqhaxer “yegeqhuaf’e didere zeeh’aqhuaf’e
didere” g’aziqhaxhu, Adighebzem yi daxaqhar nerilhaqhu didewe g’aziqhalhaqhu, Adi-
ghebzem alternatyfince yi txik’e system zaques. “Adighe Txik’er” zeeth’awe Adigheb-
zek’e tinciw ditxefinus, dilejhefinus. “Adighe Txik’er” zeeth’awe Adighebzek’e c’eni-
qhaxem dateelejhih’ime; Adighexem c’exiw zig’adiwjhijifinus, Adighebzery xexhuewre
psewifinus.
. Adighexem, Adighebze daxemre Adighe Kuiltur daxemre dy lhexhanemy g’ag’ue-
nu zemanxemy xexhuewre zerichipsewinim pejiwe dixueeyiwe chitime, zy guipsisen
xuytiniqhar zimita, ziguerxem yezimipxa Adighe Pejxem; zimy zeedmiqhaqhaguivewe,
zimy deemiwipc’ijiwe, Adighebze daxem alternatyfince yi txik’e system zaque g’axhu
“Adighe Txik’er” c’exiw g’aatchtew zeeth’awe dixueejhen, ha dy txik’e system daxem-
k’e dy winexem, dy sabyyxemre dy c’aleqhualexemre Adighebze daxer chadqhaagewe,
chadqhaac’ewe dixueejhen xueey g’oxhuir!.. Ha dy lhepq uexuiqhue lhap’e dider c’e-
xiw dimiqhazac’eme; dy Adighebze daxery dy Adighe Kuiltur daxery, dy ts’ixuxem
c’exiwe yachiqhuipchejinure gyawirxem daxetg’uih’ijinus!.. Adighebzer f’iwe zic’e de
Adighexer duneeyim deexija newijh axhretim, mys ha dy lhepq uexuiqhue lhap’e didem
yi h’eesepir, Halih’ Lhap’em zyk’ chettijifinu-am!.. 2017 Qha. YEMUZ Yilmez
.
İmsakGüneşÖğleİkindiAkşamYatsı
medi
haceri, simya , naturel , dogal , urun , organik sampuan , organik sivi sabun, organik dus jeli , organiMilliSavunmaYusufoğlu Makina ve Kalıp Sanayi
bmV0aGFiZXJ5YXppbGltaS5jb20=