Lütfen bekleyin..
DOLAR
istanbul
14°
22 Nisan 2018, 17:03
ergun aydenız
188 gün önce
evet bızde el opmek yok . ama bızler turkıyede turk ıslam abhazsentezı ıle yogrulmuşuz . ve ben kendı şahsıma bundan mutluluk duyuyorum . elbet bu surgun olmasaydı ana vatanımızda olsaydık ıyı olurdu ama turkıyede bızler ıcın buyuk şans abhazyaya adıgeye gıdıp geldıkten sonra bunun degerını dahada ıyı anlıyoruz saygılar .
M.Sedef
287 gün önce
Katılmıyorum ..Büyüğün eli öpülür. .
Zeynep Balkız aksu
393 gün önce
Yaşım 15 bursadan misafirlerimiz var yaşlı olan babama soruyor,7 Kardeşin hepsi hoşgeldiniz dedi ama ben 65 yaşındayım hiçbiri elimi öpmedi çok dikkatimi çekti deyince ,rahmetli babam kabardeylerde biz çerkeslerde amca dayı gibi birinci derecedekilerin eli öpülür çocuklar hata yapmış değiller öyle gördüler onu uyguluyorlar dedi hafifçe eğilip tokalasirdik bunu o misafir dediği zaman farketmiştim
Ben eşim çocuklarım da hala aynı geleneği sürdürüyoruz. Bundanda çok memnunum. 62 yasindayim hâlâ el opturmeyi sevmiyorum. Teşekkürler gündeme getirdiginiz için.
Zekeriya Demir
394 gün önce
Aydınlatıcı bilgilerinize saygılar sunarım.Allah sihatlı, sağlıklı ömürler versin.SaygılarımlaSaim Amca
Hayrettin YILMAZ (Xhoçaa)
394 gün önce
Sevgili Büyüğüm Saim Beyin,
Xabze (Aleyfa) konularındaki derin bilgisinden herzaman yararlanmışımdır. Kendilerine sürekli haddimi de aşarak yazması konusunda ısrarcı olmuşumdur, yeterli olmasada zaman zaman yazdıkları ile bilhassa gençlere ulaşması, beni de ziyadesi ile mutlu etmektedir. İnşallah yakında kitabını da okuma şansımız olur.Saygı ile teşekkür ederim. Hayrettin YILMAZ
Ömer
526 gün önce
Yaşa Saim Amca Abazalarda erkeğe öpüşülmez
Yasin üresin
548 gün önce
Yaş kırkbeş:otuzüç yaşımda köyümden hapat kızını kaçırarak evlendim,ilk barışma görüşmesine gittiğimizde çevre baskısından dolayı kayınbaba ve kaynana eli öpmüş olabilirim,sonrasında ellerini öpmemem çevremizde bariz birşekilde beni yadırgarcasına bakışları farkediyorum sağolsun eşim hemen devreye giriyor "kendi annesinin elinide öpmüyor"diyerek kurtarıyor olayı,ben böyleyken diğer yakın çevremde dahil bu el öpmeyi bana nisbet yaparcasına yapıyorlarki onların yerine ben utanıyorum yaptıklarından,nedenmi bu kadar kendimden yazdım,köyden şehire göçeli kırk yıla yakın oldu,bağımızı hiç koparmadan gidip geldik,gördüklerim ve duyduklarımla elimden gelenin en iyisini yapmaya ve asimile olmamaya çabalıyorum ve bu konuda ilk defa bir yazı görünce gerçekten çok sevindim,çevremede yazılı bir kanıt niteliği taşıyacak bu yazı sonsuz teşekkürlerimi sunuyorum ytabub.bu arada eşimin adınıda söylemiyorum kaşenliğimizden beri bu konuda da bir yazınız olursa çok memnun olurum ytabub mşbzila...
Saffet Çittçi ( Gamgia )
562 gün önce
Öncelikle, Bıc-ra Saim Tuc'a çok önemli bu konuyu gündeme getirdiği için teşekkür ederim. En azından insanlar bu el öpme, kafa tokuşturma gibi yapılan eylemlerin Çerkes, Abaza Kültüründe yer olmadığını yeni nesil de öğrenmiş olur. Tarikat, Dergah ve cemaat ilişkilerinde görülen daha çok şeyh ve mürit ilişkilerinde bir kulluk göstergesi olarak dini bir özellik te yüklenerek kutsallaştırılmış bir Arap geleneği. Aslında Çerkes ve Abaza kültürüne yerleştirilmiş o kadar çok yanlışlar var ki. İnşallah bunları da Saim bey gündeme taşır. Herkese selam ve saygılar.
G.
564 gün önce
Bende sezgisel olarak el öpmemek gerektiğıni hissediyorum.El öpmenin taşıdığı vurgu çerkes adetlerinde yok olmasının ötesinde ters ...Çünkü çerkesin kendine saygısı doğuştan gelir. Her kez doğduğunda saygındır bu öylesine özümsenmiştirki bir insanın başka bir insana kendini küçülterek saygınlığını ifade etmeye calışması iki taraf içinde küçültücü olabilir. El öpmenin neresi kendini küçültmek diye düşünebilirsiniz ama ritüellerin altındaki simgesellige bakınca aslında el öpmek baskasının (söz konusu eli öpulen) pisliğini kendi temizliğine tercih etmektir. Övülesi bir şey değil bir övgü bile değil.
Bic-ra Saim Tuc
722 gün önce
Sayın Muhteremler, bu beğeni yorumlarını daha önce okudum ve cevaplamayı düşünmemiştim ama bir vesileyle tekrar okuyunca, gösterdiğiniz nezaketi cevapsız bırakmayı sindiremedim. Onun için bu geç kalışımı sanırım bana çok görmezsiniz. Sayın Değirmencioğlu’nun memnuniyeti nedeniyle bir anımı paylaşmak isterim.
Babamın hastalığı nedeniyle yattığı hastaneye sık, sık gitme zorunluluğumuz vardı ve yattığı oda da kendisi gibi ameliyatlı, gidip gelmelerimizi, davranışlarımızı dikkatle izleyen bir hasta daha yatmaktaydı. (İş bankası müdürlerinden biri) Bu gidişlerimizde babam kadar olmasa da, onunla da ilgileniyorduk. Tanıdığı halde bir gün babama “Büyük oğlunuzla tanışmak istiyorum” diyor. Ertesi günü gittiğimde babam: “Hakkı Bey seninle tanışmak istiyor” diyince gittim başucundaki sandalyeye oturdum. Ailemiz ve davranışlarımızla ilgili kısa bir sohbetten sonra şunu söyledi: “Ben saygı nedir bilirim ama elini uzatmayınca babasının elini öpemeyecek saygıyı sizde gördüm” dedi… Bize göre el öpmek yâda öptürmek, kişiliğe ters düşen bir gösteridir. Önemli olan büyüğüne tabi olduğunu hissettirebilmektir.
Sayın Albayım size gelince, bu tabiri kasten kullanıyorum. Çünkü askerlikte olduğu gibi bizim geleneğimizde de disiplin esastı ama hareketler robotik ve tavır sert değildi. Davranış ve karar almalarda orduda olduğu gibi bizde de yaş farklılığına dayalı deneyim esastı. Komut yerine daha nazikane ve daha yumuşak bir üslup kullanılırdı, daha doğrusu ihsas ettirmekti, bakış ve tavırlar söylemden daha etkili olmaktaydı. Siz bu konular da hayli deneyimlisiniz, mesleğiniz askerlikle kendi toplumsal özelliklerimizin nüans farklılıklarını bilincindesiniz fakat: Aralarında yaşadığımız toplumun değer ifadeleriyle, kendi özelimizin (küçüğün büyüğüne nasıl davranacağı konusu) ruhen farkında lığı içinde duygularınızı nasıl dillendireceğiniz hususunda zorlanmaktasınız ve teşekkür ederken özür dileme ihtiyacı duyuyorsunuz ve bu açıdan sizi takdir ediyorum.
Bizim geleneğimizde el öpme yanlışıyla birlikte büyüğe, Bey, efendi gibi takılarla hatta ismiyle bile hitap edilmezdi. Sizin Meral Okay’ın mevlüdünde yanıma gelmeniz gibi, büyüğün yanına giderek kendinizi hissettirir, oda sizi dinler ve değerlendirirdi. (O gün elimde olmayarak size karşı duyarsız davranmış oldum, özür diliyorum) Selam vermek büyüğe dönüktü ama gençte toparlanarak belli etmek durumunda olurdu. Hal hatır sormakta öyle: Büyüğe küçüğün cevabı, yaşlılığın iyi olsun anlamına gelen “Vajınteka bıziyxarğad” “Viyjışha fı vuux” yaşlıların küçüklerine cevabı “Vuncıre yurexarğad” “Nasıpıfa ğaçakeah vuux” Şanslı ve uzun ömürlü olasın tarzındaydı. Büyüğe hitapta, Ğayhabı veya Athamade kavramlarının kullanılmasını şahsen olumlamıyorum, çünkü alt dokusu ve etkisi kaybolmuş kuru bir söylemden ibarettir. Onun yerine Büyük, Büyüğümüz, Büyüğüm anlamına gelen terimlerin kullanılması daha olumlu geliyor bana “Ğahba” ve “Naxıj”gibi... Zaten sizin bana hitabınızda Ağbi sıfatını kullanmışsınız, her türlü takdir ve teşekkürün karşıtıdır bu.. Her ikinizinde ömrü uzun geleceği mamur olsun…
engin degirmencioglu
777 gün önce
saim amcacim,, size cok tesekkür ederim beni bu konuda bilmiyordum ayditlatdigin icin benim rahmetli babam 81 yasinda vefaat etti ogullari disinda kimseyi görmedim elini öptürdügünü simdi sizin yazinizi okuyunca anladim. demekki el öptürmek yokmus. tesekkür ederim size( ALLAH SIZLERE SIHATLI VE UZUN ÖMÜRLER VERSIN AMIN::
Hayrettin YILMAZ
790 gün önce
Sayın Saim Abi,
Abhaz Kültürünün Gelenek ve Göreneklerini çok iyi bilen ve toplumumuza aktaran,Bir Büyüğümüz olduğunuzu ifade etmek bana düşmediği gibi, haddim de değildir. Ancak , Bu bilgilerinizden bir çok defa , bizzat yararlanma şansına sahip olmam nedeni ile, size teşekkür etmek şansını verirseniz mutlu olurum. Bu tür aktarımlarınızdan bizler gibi genç neslin de yararlandığı ve ihtiyacı olduğu ve de devamını arzuladığımızı belirtmek isterim.Saygılarımla
İmsakGüneşÖğleİkindiAkşamYatsı
medi
haceri, simya , naturel , dogal , urun , organik sampuan , organik sivi sabun, organik dus jeli , organiMilliSavunmaYusufoğlu Makina ve Kalıp Sanayi
bmV0aGFiZXJ5YXppbGltaS5jb20=