Lütfen bekleyin..
DOLAR
istanbul
18°
24 Nisan 2018, 17:05
Bic-ra Saim Tuc
717 gün önce
LOVKIT ĞATHAMADELERİ YANILGISI
Merhum Gnrl.İ.H.Berkok “Tarihte Kafkasya” Kitabında şöyle bir paragraf vardır. Jebağı ölürken şunları söyledi, diye: “Aharın şeref ve namusuna karşı hürmetkar olunuz, ikiyüzlü ve iki karalı olmaktan içtinap ediniz” (Syf: 245) Bu konunun aslı Kaberdey’ce şöyledir:
1-Zekoeşit naxıj kavımvuble. İki kardeş büyülüğünü başlatmayın!
2-Fız zeteyh kavımvuble. Birbirilerinizin eşlerini almayı başlatmayın!
3-Tov he yeja kavıvuble. Bir konu için birden fazla toplanmayın!
Büyük Kafkas düşünürü Cebağı bu üç öneride, bana göre şunları vurgulamak istemiş: A- Büyüklük konusunu, otoriteyi sarsmamayı önermiş. B- İffet, namus hususunu sakınmayı ve C- Kararlı olmay, sorunları sallantıda bırakmama tavsiyesinde bulunmuş!...
Şimdi biz Ğathamade seçiminde yaş faktörünü dikkate almazsak, küçük ve büyük birbirlerine nasıl muhatap olacak ve ağbi durumunda olan kişi küçük kardeşine; “Sinexıj yada Sithamade”mi diye hitap edecek ve nasıl bir buyrukta bulunabilecektir? Ğathamade-lik soy yapılanmasıyla bağlantılıdır. Derebeylik yada Klan oluşumunda, sülalesini temsil sorumluluğu taşıyan en yaşlıya (büyüğe) verilen tabii ünvandır. İçlerinden, herhangi bir konuda birinin görevlendirilmesi hususun ise bunlar veya vekilleri marifetiyle sağlanırdı.
Burada, “Güvenilir olmayanın güvendirmesi yanıltıcı olur” anlamına gelen bir ata deyimine vurgu yapmak isterim. Dolaysıyla bizim geleneğimizde görev alınmaz verilir ilkesi vardır ve gönüllülük olmadığı için Demokratik taammümler eski anlayışa terstir. “Her yaşlı Thamade değildir” derken burada hangi yaşlının o sıfata uygun olmadığı çelişkisi ortaya çıkar ve kastedilen kabiliyetli gençlerin yani küçüklerin önder yapılması ise buda ben gibi alışkanlıklara sahip olanlara aykırı düşer.
Eksik olmayın, siz beni köyümün Thamade’liğine uygun buldunuz. Köyümde beni kaç kişi kale alır, kendi yakınlarıma karşı sorumluluklarımı yerine getiremiyorum ki, beni neden dinlesinler? İçinde yaşadığımız şarlar gereği çocuklarıma bile hükmetmek istemiyorum ki, başkaları üzerinde nasıl otorite tesis edebilirim! Camiamızın çoğunluğunda oluşan yeni değer yargılara göre, benim toplumdaki konumum: Yaşı gereği deneyimlere sahip bir bireyim yada “Ğahbe” veya “Naxıj” Diğer yaşıtlarımdan farkım, avantaj mıdır, dezavantaj mıdır bilmiyorum ama: İki Kafkas anaç dilinde düşünebiliyor ve konuşabiliyor olmamdır.
Sizin şahsıma karşı takdirinizi anladığımı sanıyorum: Kişilerin birbirine benzer müşterek tarafları olabilir ama tümüyle örtüşmesi mümkün değildir. Çünkü her insan kendi şartları ve ortamı içinde kendi şahsına özeldir. Dolaysıyla merhumla birlikte adımı anmanız, hatırasına dönük olarak pek şık durmadı. Eğer Merhum Ömer Beygu“A” hayatta olsaydı ondan öğrenebileceğim çok şey vardı sanıyorum, en azında Apsıva ve Aşıva diyaletiği arasındaki sözcük kaymalarını ve anlam uyumsuzluklarını çoğu yanıyla azaltabilirdik.
Günümüzde herkes kendi sosyo/kültürel edinimleri, dil ve maziyi algılamaları ile mesleki anlayışları etkisinde yorumlamalarda bulunuyorlar ve hiçbirine yanlış diyemeyeceğimiz tarzda: Xabze, Akabz, Ğahı, Pışı, ğathamade ve Ğayhabı değerlendirilmeleri haddinden fazla. Aynen: Demokrasinin ne olduğunun tam değerlendirilememesi ve tam tarif edilememesinin yanı sıra çeşitlemesinin çok olması gibi. Son zamanlarda tüm insanlığa ve ülkelere dayatılan Demokrasiyle Xabzenin sağlıklı bir analizini ve karşılaştırmasını yapamayacak akademisyenlere günümüzde çok itibar edilmeye başlandı. Bu iş genel eğilim ve eğitimle olmayacağı kanaetindeyim, inşallah topluma mahcup olmamak bakımından inşallah kendilerini özelde geliştirirler!... Sağlık ve Esenlik dileklerimle.
İmsakGüneşÖğleİkindiAkşamYatsı
medi
haceri, simya , naturel , dogal , urun , organik sampuan , organik sivi sabun, organik dus jeli , organiMilliSavunmaYusufoğlu Makina ve Kalıp Sanayi
bmV0aGFiZXJ5YXppbGltaS5jb20=