Lütfen bekleyin..
DOLAR
istanbul
21°
16 Ekim 2018, 07:42
Pasa murat Elmabhçe köyü
351 gün önce
Elmabhçe köyünde pasa sülalesi hala ikihanevar karşılar kürt değil ayrıca akışkan türkü araştırmak doğru bilgi almak çok zormuş abaza murat. Pısa
Veysel keskin
536 gün önce
Ben Bilecik kendirli köyündenim, benim öğrenmek istediğim benim kökenimde Çerkes, [abaza ]kendirli köyünün tarihçesini bulamadım öğreneceğim büyüklerimde kalmadı artık nasıl öğrenebilirim yardımcı olursanız sevinirim, Şimdi bu köyde başkaları yaşıyor
Kopsirgen Orhan Baran
1379 gün önce
Değerli Kardeşim
Erman Özkay

Yazınızı çok geç gördüğüm ve zamanında cevap yazamadığım için sizden çok çok özür diliyorum. Lütfen ihmalkarlığımdan dolayı beni bağışlayın
Sevgi Değer Kardeşim.
Bilecik Merkez ilçesine bağlı Abaza köylerine tarih profesörü Thaytsuh Mikail ile birlikte gittik. Ben tarihçi değilim ama tarih bilimini severim. Her üç köyü ( Elma bahçe Köyü hariç) diğer iki köyü kapı kapı gezdik Elma bahçe köyünde kimseye bilgi almak için sormaya gerek yoktu zira köyde hiçbir Abaza aile kalmamıştı. Bu bilgiyi ilk uğradığımız Künçeğiz köyü halkından öğrenmiştik. Bu nedenle Elmabahçe köyünde araştırma yapma gereğini duymadık.Yine de dayanamadık yoldan geçerken rastladığımız birkaç kişiye köy hakkında sorduk.Bundan onbeş yirmi sene önce bir ABAZA KÖYÜ olduğunu ancak köy halkının arazilerini Kars ilinden gelen Kürtlere satıp çeşitli il ve ilçelere göç ettiklerini söylediler

İlk gittiğimiz köy Künçeğiz köyü Profesör T. Mikail tahsilini Abhazya üniversitesinde tamamlamış bilahare üniversitede kalmış Rahmtli V. Arzınba’nın asistanlığını yapmıştır. 1989 yılında ilk Kafkasya gezisine çıktığımda ilk uğrak yerim Sohum olmuştur. İşte T. Mikaili o yıllardan beri tanırım. Sohum’a gittiğimde bu kişi beni ve arkadaşlarımı Arzınba ve büyük tarih profesörü İnalipa Ş. İle de tanıştırmıştı. Burada belirtmek istediğim bir gerçek T. Mikail Apsuwa ve Aşuwa diyalektlerini gayet iyi bilen ve konuşan bir kişi.
Kunçeğiz köyüne vardığımızda ilk uğradığımız ev halkı EGZA sülalesine mensupta yaşları 60-65 civarında olan iki kadınla karşılaştık. Onlara siz kendinize ABAZAMI yoksa APSUWA mı diyorsunuz her iki kadının cevabı: Biz kendimize Abaza diyoruz. Biz Abaza’yız diye cevap vermişlerdir.
Bilecik ilçesine bağlı Elmabahçe Hasandere ve Künceğiz halkının göçten önceki yerleşik yerleri bu günkü Abhazya hudutları içinde değildir. Bu üç köyün göç ettikleri yer bu günkü Abhazya Rusya sınırının kuzeyinde kalan ADLER ve Adler’in Kuzeyinde kalan sahalardır. Haritada bu üç köyün yeri ABAZA diye işaretlenen saha içerisinde kalmaktadır. BAG-EKZA- LOH ve PSIXU’lar Abazaların saygın ailelerindendir. BAG ve LOH aileleri Abazaların Skapawa bölümünün Beyleridir. Künceğız köyünün Abazaca adı BAG kıtdır. Bağ
Ailesi Şkarawaların beyleri dir.Her dört aileden kişiler Karaçay Çerkesk Özerk bölgesinde bulunan Kuj Du Kuj Çkün ve Apsuva (Çegerey) köylerinde yaşamaktadırlar
Değerli Kardeşim
Abaza-Apsuwa bu iki halkın tarihi kökleri aynıdır. Buna isterseniz Abaza deyin isterseniz Apsuwa… Kökümüz bir… Siz kendinizi ve köyünüzü Apsuwa olarak kabul ediyorsanız Apsuwasınız sorun yok
Değerli Kardeşim, Erman Ozkay
Benim maksadım Abazalık Apsuwalık değil… Yukarıda belirttim bizim kökümüz Abaza Apsuwa-Asuwa hepisinin kökü bir.. Maksat Gerçekleri mümkün olduğu kadar araştırmak ve bulmak ve bunu gelecek nesillere aktarmak Yazdıklarımın yüz yüz doğru olduğu iddiasında olan bir kişi değilim. Düşüncem Abaza ve Apsuwa halkının tarihini mümkün olduğu kadarıyla halkımıza anlatmak ve gelecek nesillerimize aktarmak.
Değerli Kardeşim
Bildiklerimi mümkün olduğu kadarıyla anlatmaya çalıştım. Bildiklerimin ve yazdıklarımın yüzde yüz doğru olduğu iddiasında değilim Siz doğru bildikleriniz konusunda beni aydınlatırsanız memnun olurum Abhaz Haberdeki MİSAFİR adlı öyküdeki Çgu Hasan’ın Hoşgörüsü ile Yeni Yılınızı kutlar esenlikler dilerim.30.12.2014
KOPSİRGEN ORHAN
,
SELÇUK SOL
1448 gün önce
Atladığım bir hususu yazmam gerekiyor. Kuzeye olan göç hareketlerini iyi biliyorum. Lakin sizin Aşuva olarak tanımladığınız BAĞ-EKZA ve PSXU sülaleleri Apsuvalar içinde Abağba ve Pshu olarak bulunmaktadır.
SELÇUK SOL
1448 gün önce
Değerli Büyüğüm Orhan Abi, izninizle yazdığınız cevaba tek tek bende cevap vermek istiyorum.

Birinci cevabım; Rahmetli Bahadırın akrabalarının ve iki teyzemizin ''biz kendimizi Abaza olarak tanımlıyoruz'' cevabı son derece normal bir cevaptır. Sakarya ve Düzce'de Apsuva köylerini gezin yaşlıların birçoğu aynı cevabı verecektir. Apsuvayım diyende çıkar, Abazayım diyende çıkar. Abaza tanımlaması; Apsuva, Aşkaruva ve Aşuvalara verilen genel bir addır. Fakat son zamanlarda bazı büyüklerimiz yazışmalarda Abaza tanımlamasını sadece Aşuva ve Aşkaruvalar için kullanır hale geldiler. Bunun yanlış olduğunu söylemek isterim. Abaza tüm diyalektleri kapsayan özellikle diasporada sık kullanılan bir tanımlamadır. Bu ayrı olarak kullandığı zaman algıda yanlış olarak böyle oluşmaya başlıyor.

İkinci cevabım; Bu üç köyün Abhazya sınırları dışında olduğunu anlatmışsınız. Bence buna gerek yoktu çünkü ben önceki cevabımda zaten bu üç köyün Kafkasya'da nerede yaşadıklarını köy isimleri ile birlikte size yazmıştım. Hatırlatmam gerekirse; Xekoa, Bağitvıra, Xıspata ve Simayrıpş. Bu bölgedeki etnografik gruplar ile ilgili bir kitap çalışmam var. Bölgeyi de gayet net biliyorum.

Üçüncü cevabım; Sizin yazınındaki 4 nolu notu okudum. ''Yazdığımız yüzde yüz doğrudur iddiasında değilim'' cevabınız son derece onur verici bir duruşu sergilemektedir. Sizi bir kardeşiniz olarak tebrik etmek isterim. Zaten bunu bilerek size cevap verdim çünkü amaç sizinde belirttiğiniz gibi bilgi alışverişi ise bende onu yapıyorum. Sizin cevabınızdan da son derece memnunum. Keşke herkes bir şeyleri araştırma güdüsü ile hareket edebilse.

Dördüncü cevabım; Sizinde belirttiğiniz gibi bölgede Hıristiyan unsurlar çok azdı. Ağırlıklı olarak Müslüman ve pagan inanışlarına sahiptiler.

Beşinci cevabım; Değerli Erol abimin sürgün ile alakalı vurguladığı yazıyı okumadım. Abazalar (Aşuva, Aşkaruva, Apsuva) olarak 19 yüzyılın başından son çeyreğine kadar sürekli sürgün ve göç hareketlerine maruz kaldılar. 1810, 1824, 1830, 1855, 1859, 1860, 1861, 1861, 1863, 1864, 1866-67, 1873, 1877, v.s... Bunların hepsinin kendi içinde farklı sebep ve sonuçları vardır. Konumuz olmadığı için bunlarda ayrıntıya girmeyeceğim. Lakin Düzce ve Sakarya'dan bahsetmişsiniz. En azından onu açıklamak isterim; 1864 sürgünü ile Sakarya, Hendek ve Düzceye Ahçıpsı, Aibga, Pshu, Çüjı (çüçüaa) ve Sadzlar gelmiştir. Bu etnografik gruplar Büyük Abhazya sınırları dışında yaşayan sizin yorumunuzda bahsettiğiniz yerlerde yaşarlardı. Bu bölgeye de küçük Abhazya denilirdi. Sakarya ve Düzceye daha sonra özellikle 1867 ve 1877'de Abzıp, Abjuva ve Guma gibi gruplar gelmiştir. Nedenlerine girmeyeceğim çünkü çok ayrıntılı konular. Bununla da ilgili kitap hazırlığı içindeyim bitince sizinle de paylaşırım.

Son söz olarak şuna söylemek isterim; Abhazya'nın şimdiki Dış İşleri Bakanı Sayın Çirikbanın bu grup ile ilgili ingilizce bir makalesi vardır. Çüçüalar, ağız yapısı olarak Sadzlara(Ciget) çok yakındırlar. Sadz ve Çüçüaa ağızları diğer Apsuva ağızlarından biraz farklıdır. Belki bu sizi yanıltmış olabilir. Örnek vermek gerekirse benim annem Ahçıpsa kökenli, babam ise Sadz kökenli ve her ikisi de Abazaca konuştuklarında bir birlerini kızdırmak için dalga geçerlerdi (!)

Bu köylerde yaşayan ve tarihlerini iyi bilen kişileri tanıyorum. Kendileri ile irtibata geçerseniz Aşuva olmadıklarını size söyleyeceklerdir. Son bir not; Apsuva değilde Aşuva olsalardı inan çok mutlu olurdum. Çünkü bu tarz kompleksleri olan biri değilim. Üç ana grubu da aynı oranda severim. Benim tek derdim. Bilgilerin doğru paylaşılmasından yana.

Değerli büyüğüm saygılarımı sunuyorum...
Erman Özkay
1448 gün önce
Merhaba Değerli yazarımız Orhan abi,
Ben Bilecik iline bağlı Künçeğiz köyünden Pısa sülalesinden Pısiypa Erman. Bursa iline bağlı Yenişehir ilçesinde ikamet etmekteyiz. Bizim köyle birlikte merkeze bağlı olan üç köy (Elmabahçe-Hasandere-Künçeğiz) Apsuva boyundan ve Çüjaa diyalektiğindendir. Konuşma aksanımız Tsabal ve diğer Apsuva köylerine nazaran kısmi farklılıklar göstermektedir.Ancak yazınızda belirttiğiniz gibi Aşuva değil Apsuva boyundandır.
Bilgi alışverişinde bir aksaklık olmuş olabileceğini düşündüğümden belirtme ihtiyacı hissettim.
Yazınız ve araştırmanız için teşekkür eder, saygılarımı sunarım.
PISİYPA ERMAN ÖZKAY
BİLECİK / KÜNÇEĞİZ
Kopsirgen Orhan Baran
1448 gün önce
Değerli Kardeşim Selçuk Sımsım
Ben tarihçi değilim ama tarih ve tarih bilimini severim.Bilecik köylerine Prof Dr.Thaytsuh Mikail ile birlikte gittik.Her üç köyü (Elmabahçe Köyü hariç) diğer iki köyü kapı
kapı gezdik.
İlk gittiğimiz köy Künçeğiz köyü…Profösör,Apsuwa ve Aşuwa diyalektlerini
gayet iyi bilmekte ve her iki diyalekti rahatlıkla konuşup yazabilmektedir.Görüştüğü kişilere
özellikle soruyordu siz kendinize Abaza mı diyorsunuz yoksa Apsuwa mı ? İlk konuştuğu iki
kadın tahminen 60-65 yaşlarında idi.Her iki kadın da EGZA sülalesine mensuptu.Verdikleri
cevap biz kendimize Abaza deriz diye cevap verdiler.Rahmetli Bağ Bahadır”ın akrabaları ile
görüştük aynı mahiyette cevap verdiler.

Bilecik ilçesine bağlı Elmabahçe,Hasandere ve Künçeğiz köyü halkının göçten
önceki yerleşik yerleri Abhazya hudutları içinde değildir.Bu üç köyün göç ettiği yer bu günkü
Abhazya-Rusya sınırın kuzeyinde kalan Adler ve Adler in kuzeyinde kalan sahalardır.
Yazımız ekinde harita vardır.Bu haritaya göre üç köyün ve Loh köylerinin yerleri ABAZA
diye işaretlenmiştir,
Değerli kardeşim,
Eğer gemi ile Abhazya ya gitmiş iseniz önce Soçi limanın gemiden iner otobüs
yada minibüse binip Abhazya gümrük kapısına gelirsiniz.İşte bu yol güzergahı üzerinde
yolun sağında AHÇIPSI diye levha görmüş olmanız lazım.İşte bu yol güzergahının kuzeyin-
de kalan yer Aşuwaların ilk yerleşik yerlerdir.Harita da ABAZA diye işaretlenen bölgede
yaşıysan Abazalar”ın bir kısmı doğuya yani bu günkü Karaçay-Çerkesk Özerk Cumhuriyeti
hudutları içinde kalan yerlere göç edip yerleştiler bir kısmı ise eski yerlerinde kaldılar.Eski
yerlerinde kalan Abaza ailelerinden BAĞ-EKZA ve LOH ve PSXU lar Abazaların saygın
sülalelerindendir.Loh ailesi Şkarawaların beylerinden bir ailedir.Adapazar Loh köyleri yazım-da bu gerçekleri belirttim.Loh köylerinin göç tarihi (ailenin tarihini yazan bayanın hazırladığı
yapıta göre ) 1842 dir. Bilecik merkeze bağlı olan üç köyde Loh larla birlikte göç ettikleri
kanısındayım.
Saygıdeğer Kardeşim Sımsım,
Bilecik merkeze bağlı üç köy ile ilgili yazımın sonunda 4 nolu notta şöyle bir
bilgi var: “Yazdıklarımız yüzde yüz doğrudur iddiasında değiliz.Yanlışlıklarımız olabilir.Mühim olan köklerimizi aramak ve gerçeğe ulaşmaktır ) Bu nedenle her zaman
bilgi alışverişine hazırız.
Harita da ABAZA diye gösterilen yerin batısında UBİHLER kuzeyinde ABZEHLER doğusunda BESLENEY ve KABARDEY ler oturuyordu (yaşıyordu) gerek
Ubihler gerekse Abzehler ve gerekse Abaza yurdunda yaşıysan halklar tahminen 1750 yıllarında Müslümanlığı kabul etmişlerdir.Eğer,Kafkas halkları Müslüman dinini kabul
etmeyip eski dinlerinde kalmış olsalardı göç-sürgün ve kırım olmazdı. (Benim görüşüm,
yanılmış da olabilirim)
Değerli kardeşim,
Parantez bilgi olarak bir gerçeği belirteyim.Biliyorsunuz Apsuwaların çoğunluğu Hıristiyan dinine mensuptur.Haritada ABAZA diye belirtilen yerde Hıristiyan
Abaza yoktur.Harita da ABAZA diye belirlenen yerde yaşıysan Abazalar devrin
İki DEVİNİN politik oyunlarına geldiler biri git diğeri gel dedi. Sonuçta harcanan
biz olduk.
Değerli kardeşim Sımsım,
Kutalıa Erol beyin vurguladığı bir gerçeği belirteyim 1864 yılında Abhazya dan büyük göç olmadı belki birkaç ferdi göç oldu ama 1878 yılından sonra Adapazarı ve Düzce ye büyük göçler oldu.Bunun sebebi savaştan önce sarayda yetkili ve etkili olan kişiler oradaki garibanları ayartıp Rusya ya karşı isyan girişimi sağladılar. Apsuwalar isyan
yaptılar ama başarısız oldular.İsyana karışanların çoğu yakalanıp idam edildiler.İki dev arasında gel git politikası halan devam etmektedir.Kışkırttıran kişilerin daveti üzerine
başta Maan ailesi olmak üzere Türkiye ye göç ederler.Hıristiyan olarak göç eden Apsuwalar kısa zamanda Müslüman olurlar.Apsuwa Maan Beyler ne yapmışlardır
Osmanlı sarayına pezevenklik. Değerli Kardeşim Sımsım çok daha büyük gerçekleri
yazarım, yazabilirim ama okuyucuları sıkmanın anlam ve gereği yok.
Değerli kardeşim,
Ben her zaman,eleştiriye ve bilgi alışverişine açığım. Bir daha belirteyim
yazdıklarımın peşinde olmakla beraber doğruyum iddiasında değilim. Değerli kardeşim size sevgi ve saygılar sunuyorum 28.10.2014
KOPSİRGEN ORHAN
Selçuk Sımsım
1453 gün önce
İyi akşamlar dilerim, Orhan abiye sanırsam birileri yanlış bilgi verdiler! Hasandere, Elmabahçe ve Künçeğiz köyleri Aşuva köyleri değildir Apsuva köyleridir. Sürgünden önce Mızımta nehrinin yukarı taraflarında Xekoa, Bağitvıra, Xıspata, Arzaka ve Simayrıpş köylerinde yaşıyorlardı. Büyük Modevey (Ahçıpsı, Aibga, Çüçüaa) diye tabir edilen 3 etnografik gruptan Çüçüaa grubudur. Çüçüaa grubuna Tsıvıçı da denilmektedir. Konuşma ağızları Sadz grubuna çok yakındır! Şimdiki dış işleri bakanı sayın Çirikba'nın bu grup ile ilgili bir makalesi de vardır. 1864 Nisan- Mayıs aralığında peş peşe sürülen Ahçıpsı, Aibga ve Pshu grupları ile Osmanlıya gelmişlerdir. Sadece Bilecik'te bulunmaktadırlar. Saygılarımla
İmsakGüneşÖğleİkindiAkşamYatsı
medi
haceri, simya , naturel , dogal , urun , organik sampuan , organik sivi sabun, organik dus jeli , organiMilliSavunmaYusufoğlu Makina ve Kalıp Sanayi
bmV0aGFiZXJ5YXppbGltaS5jb20=