Lütfen bekleyin..
DOLAR
3,7700 % -1,14
istanbul
19 Ocak 2018, 04:54

Kopsirgen Orhan

SİVAS İLİNE BAĞLI ABAZA (AŞUWA) KÖYLERİ

12 Ocak 2015, 12:09

SİVAS İLİNE BAĞLI ABAZA (AŞUWA) KÖYLERİ

A-Şarkışla ilçesine bağlı DEMİRBOĞA KÖYÜ: Sivas ili Şarkışla ilçesine bağlı bir Abaza (Aşuwa ) köyüdür. Sivas iline 123 Şarkışla ilçesine 35 kilometre uzaklıktadır.Köy halkı 1858-59 yıllarında Kafkasya’dan göç etmiştir.Köy halkı  Abaza dilinin Şkarawaca diyalektinde konuşmaktadır.

Köy halkının kurucu aileleri: Hopşux (Хопшвыхв) Li (Ли  ) Yağan (Йаг1ан

Bu gün için köyde yaşayan nüfus 20 kişidir. Dışarıda yaşayan nüfus ise köyde yaşayanların iki katı kadardır. Tüm Abaza köylerinde olduğu gibi 40-50 yaşlarında olanlar Abazaca bilmekte ve konuşmakta… Gençler ve çocuklar dil bilmemekte.

Asimilasyon tüm gücüyle devam etmekte…On yıl sonra ne dil kalır ne örf ve adet..

Bu günkü haliyle köy halkının geçimi tarım ve hayvancılığa dayalıdır.

Yukarıda da belirttiğim gibi ölüm çanları hızla çalmakta ve köy halkı hızla yok olmaktadır. 

                                              -----------------------

B-Şarkışla ilçesine bağlı KARACAÖREN KÖYÜ: Sivas ili Şarkışla ilçesine bağlı bir Abaza (Aşuwa ) köyüdür. Sivas iline 113 Şarkışla ilçesine 35 kilometre uzaklıktadır. Köy halkı 1858-59 yıllarında Kafkasya dan göç etmiştir. Köy halkı  Abaza dilinin Şkarawaca diyalektinde konuşmaktadır

Köy halkının kurucu aileleri: Agaçe (Агача)-Dagune   (Дагвынa ) Li (Ли), Liş= Tlis (Тлис )- Şarmat  (Шармат  )-Wuneşe (Уынаща) – Yağan (Йаг1ан) Catger (джaтгьар)

Köyde yaşayanların nüfusu 30 kişidir. Ancak dışarıda yaşayanların sayısı bu nüfusun üç katıdır. Tüm Abaza köylerinde olduğu gibi 40-50 yaşlarında olanlar Abazaca bilmekte ve konuşmakta… Gençler ve çocuklar dil bilmemekte…

Asimilasyon tüm gücüyle devam etmekte… On yıl sonra ne dil kalır ve adet..Kalanlar Mısırda olduğu gibi dedem Abaza idi Babam Abaza idi…. 

Bu günkü haliyle köy halkının geçimi tarım ve hayvancılığa dayalıdır.

Yukarıda da belirttiğim gibi ölüm çanları hızla çalmakta ve köy halkı hızla yok olmaktadır. 

                                              -----------------------

C-Şarkışla ilçesine bağlı TAVLADERE KÖYÜ: Sivas ili Şarkışla ilçesine

bağlı bir Abaza (Aşuwa ) köyüdür.Sivas iline 123 Şarkışla ilçesine 31 kilometre uzaklıktadır.Köy halkı 1858-59 yıllarında Kafkasya dan göç etmiştir.Köy halkı  Abaza dilinin Şkarawaca diyalektinde konuşmaktadır.

Sivas ili Şarkışla ilçesine  bağlı bir Abaza (Aşuwa ) köyüdür.Sivas iline 113 Şarkışla ilçesine 35 kilometre uzaklıktadır.Köy halkı 1858-59 yıllarında Kafkasya dan göç etmiştir.Köy halkı  Abaza dilinin Şkarawaca diyalektinde konuşmaktadır.

Köy halkının kurucu aileleri: Ağüzba (Аг1выдзба   )-İfgan  (Ифган ) Kdım) (Кдым ) Haratoga (Х1аратокъва )- Kımza (Къымза  )-Koş (Къваш  ) – Kumpıl (къвымпыл  ) –Kuşpa (Къвышпа)            

Köy nüfusu 60 kişi olup üç kat nüfus dışarıda yaşamaktadır. Köyün geçim kaynağı tarım ve hayvancılıktır. Köyde yaşayanların yaşları kırkın üzerinde olanlar dil bilmekte ve konuşmakta. Bu yaşın altında olan genç ve çocuklar maalesef dil bilmemekte. Asimilasyon son noktada. Beş yıl sonra dil olayı bitecek. Köyde kalanlar tıpkı Mısır da olduğu gibi sadece Abaza olduklarını söyleyecekler. Acı bir gerçek…

Bu köyden yetişmiş Kmza sülalesine mensup iki değerli kardeşimizin biyografilerini aktarıyorum. Onlarla iftihar ediyoruz. Allah onlara iyilik güzellik ve hayır versin. Her iki kardeşimiz de Abazacanın Aşkarawa diyalekti ile konuşma bilmekte bildiğim kadarıyla Prof Refik Bey Abazaca da okuyup yazmaktadır.

PROF. DR. ERDAL ÖZKAN’nın ÖZGEÇMİŞİ

 

1.1. Adı ve Soyadı                           : Erdal ÖZKAN

1.2. Doğum Yeri ve Tarihi            : Tavladere-Şarkışla, 01.01.1948

1.3. Medeni Durumu                    : Evli. İki çocuk babası

1.4. Bildiği Yabancı Diller            : İngilizce (1987: Üniversitelerarası Kurul’dan Doçentlik   Merkezi                                                                               Yabancı Dil Belgesi)

1.5. Uzmanlık Alanı                       : Analitik Kimya, Kimya Eğitimi

1.6. Eğitimi:

1961: Beserek Köyü İlkokulu (Pınarbaşı-Kayseri)

1964: Pınarbaşı Ortaokulu (Kayseri)

1968: Ankara Yüksek öğretmen Okulu Hazırlık Lisesi

1972: Ankara Üniversitesi, Fen Fakültesi, Kimya-Fizik Lisansı

1981: Dicle Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktora Diploması

1997: Üniversitelerarası Kurul’dan Doçentlik Belgesi

1.7. Çalıştığı Kurumlar:

1972: Merzifon Lisesi’nde Kimya Öğretmeni olarak göreve başlama

1975: Dicle Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Kimya Bölümüne Araştırma Görevlisi olarak atanma

1985: Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Kimya Eğitimi Anabilim Dalı'na Bölümüne Yardımcı Doçent olarak atanma

1997: Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Kimya Eğitimi Anabilim Dalı'na Analitik Kimya doçenti olarak atanma

2007: Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Kimya Eğitimi Anabilim Dalına Analitik Kimya profesörü olarak atanma

1 Ocak 2015 tarihinden itibaren emekliye ayrılma.

 

Adı Soyadı                                         Refik ÖZKAN

Doğum Yeri ve Yılı                           Tavladere Köyü, Şarkışla-SİVAS, 1950

Görev Adresi                                     Cumhuriyet Üniversitesi, Fen Fakültesi, Kimya Bölümü, SİVAS                      

Unvanı                                               Prof. Dr.

Profesörlük Unvanı Tarihi            29.05.1989

Doçentlik Unvanı Tarihi                 22.04.1983

Doktora Unvanı Tarihi                   15.10.1976

Aile Durumu                                     Evli, iki çocuklu

ÖĞRENİM DURUMU

İlköğretim                                            Beserek İlkokulu, Pınarbaşı-KAYSERİ, 1961

Ortaöğretim                                        Yüksek öğretmen Okulu Hazırlık Lisesi, İSTANBUL, 1967

Yükseköğretim                                 İstanbul Üniversitesi Kimya Fakültesi İSTANBUL, 1971

      

ÇALIŞTIĞI KURUMLAR

Elazığ Lisesi,   1971-1972

Atatürk Üniversitesi, ERZURUM,  1972-1984

Cumhuriyet Üniversitesi, SİVAS,  1984- Devam ediyor

ÜNİVERSİTEDE ÜSTLENDİĞİ YÖNETİM GÖREVLERİ

Organik Kimya Anabilim Dalı Başkanlığı

Kimya Bölüm Başkanlığı

Sivas Meslek Yüksekokulu Müdürlüğü

ÜNİVERSİTEDE VERDİĞİ DERSLER

Genel Kimya, Organik Kimya, Kuantum Kimyası, Teorik Organik Kimya, İleri Organik Kimya

YÖNETTİĞİ YÜKSEK LİSANS TEZLERİ SAYISI: 4 adet

YÖNETTİĞİ DOKTORA TEZLERİ SAYISI: 5 Adet

BİLİMSEL ÇALIŞMA VE ARAŞTIRMA ALANLARI

Sentetik Organik Kimya, Hesaplamalı Organik Kimya

D- -Şarkışla ilçesine bağlı YENİYAPAN KÖYÜ: (SİD KIT) SİD’lerin KÖYÜ Sivas ili Şarkışla ilçesine

bağlı bir Abaza (Aşuwa ) köyüdür.Sivas iline 123 Şarkışla ilçesine 32 kilometre uzaklıktadır.Köy halkı 1858-59 yıllarında Kafkasya dan göç etmiştir.Köy halkı  Abaza dilinin Şkarawaca diyalektinde konuşmaktadır

Köy halkının kurucu aileleri: Cad (Джад  )-Dagune  (Дагвына ) – Haratoga (Х1аратокъва  )-Sid (Сид ) - Yaş (Йаш ) Tavladere köyü için yazdıklarımızı burada da aynen tekrar ediyoruz. Bir daha tekrar edelim acı gerçek asimilasyon ve kayıp olmak üzere olan bir halk  ve DİL… Köy nüfusu 40 kişi olup üç kat nüfus dışarıda yaşamaktadır.

                                                      ----------------------------------  

E- Sivas Yıldızeli İlçesine bağlı BULAMIR(GÜNDOĞAN) KÖYÜ: Sivas iline 100 kilometre bağlı olduğu Yıldızeli ilçesine 46 kilometre  Uzaklıkta olan bir Abaza (Aşuwa) köyüdür.

Köy halkı 1858-59 yıllarında Kafkasya dan göç etmiştir.Köy halkı  Abaza dilinin Şkarawaca diyalektinde konuşmaktadır

Köy halkının kurucu aileleri sırayla şöyledir: Agaçe (Агача )-Xopşux (Хвапшвыхв)-Lidze (Лидза)-( Йаг1ан = Г1ан)

Köyden göç edenler arsa ve arazilerini Kürtlere sattıkları için köy saflığını kaybetmiştir. Köyde Abazaca bilen (yerleşik kişiler için diyorum) kimse kalmamıştır.

Emekli birkaç kişi köyde ev yaptırmış yazın köyde kalıp kışın kaldıkları büyük şehirlere  gitmektedirler. Köyde devamlı kalan Abaza nüfusu 20 kişidir. Dışarıda yaşılanların sayı köyde yaşayanların üç katıdır. Köyde yaşayanların geçim kaynakları tarım ve hayvancılıktır. Bulamır Köyü ölmüş bitmiş ancak, ağlayanı yok…

                                                        ----------------------------

F-Sivas Yıldızeli İlçesine bağlı HALKAÇAYI (XRIPS KIT) KÖYÜ:Sivas iline 70 kilometre bağlı olduğu Yıldızeli ilçesine 24 kilometre uzaklıkta olan  bir Abaza (Aşuwa) köyüdür

Köy halkı 1858-59 yıllarında Kafkasya dan göç etmiştir.Köy halkı  Abaza dilinin Şkarawaca diyalektinde konuşmaktadır

Köyün kurucu aileri sırayla şöyledir:Arxağ (Архаг1 )-Candubey (джадубей ) Xırıps (Хрыпc) Karabağ (KЪaрabaг1)- Kık (Кык )- Latşış  (Латшыш )-Xadcim (Хаджим )-Oguz (Огуз )- Papa (п1апа  )- ( Yaz (Уаз )- Yaş (Йаш)      

Köy halkının geçim kaynağı tarım ve hayvancılığa dayanmaktadır.

Köy halkından Abazaca bilen 10 kişi yoktur.Bu köyün kurucu ailelerinden Xrıps sülalesine  mensup Emekli bir öğretmen dahi  Abazaca bilmemektedir.Bu köye Prof.Thaytsuyh ile birlikte gittik köyü kapı kapı dolaştık.Yaş ailesine mensup bir kişi köy hakkında bildiklerini Abazaca anlattı. O YAŞ sülalesine mensup olan kişiye  teşekkür etmeyi borç biliyorum.Köyde yaşayan nüfus yaklaşık 70 kişi dışarıda yaşayanlar  köyde yaşayanların yaklaşık üç katı …

Halkaçayır Köyünün kurucu ailelerinden Emir Marşan’ın (XRIPS) biyografisini ilişikte sunuyoruz.

EMİR MARŞAN PAŞA: (d. 1860 Sivas - ö. 1940), Hukukçu, çiftçi, politikacı. TBMM 1. dönem milletvekillerindendir.

1860 yılında Sivas'ın Yıldızeli ilçesine bağlı Halkaçayır Köyü'nde bir Abaza ailenin oğlu olarak dünyaya geldi. İstanbul Hukuk Mektebi'ni bitirdi. Çiftçilik ve siyaset ile uğraştı. Hürriyet ve İtilaf Fırkası Sivas il başkanı oldu. Sivas Kongresi sırasında Mustafa Kemal ve arkadaşlarını destekledi. Gerek maddi imkanlarını gerekse yöredeki Çerkesler üzerindeki etkisini Sivas Kongresi yararına kullandı.

TBMM açıldığında Sivas milletvekili olarak Ankara'ya geldi. Kurtuluş Savaşı'nın zaferle sonuçlanması için emek verdi. 1938'de prostat kanseri nedeniyle hayatını kaybetti ve Sivas'ta aile kabristanına defnedildi.

                                                  -----------------------------------

G-Sivas Yıldızeli İlçesine bağlı ÇIRÇIR (KALADAS9 ) köyü ile ilgili bilgiler 1889 yılında Kafkasya dan göç eden Abazalar bölümünde anlatılmıştır.

 

 

  • Bu haberi paylaşın:
UYARI: Konuyla ilgisi bulunmayan, hakaret içeren cümleler veya imalar, inançlara saldırı, şiddete teşvik ve tamamı büyük harfle yazılan yorumlar onaylanmamaktadır.
Taha Napşı
269 gün önce
öncelikle merhabalar sayfanızı beğeniyorum fakat bir kaç eksikten bir tanesinden bahsetmek istiyorum birincisi kayseri pınarbaşında yozgatta ve adana tufanbeylide olan abaza köylerine lokıt demişsiniz buradaki eksiğiniz adana tufanbeyli iğdebel köyü de lokıt olarak geçmektedir hatta köydeki sülaleler akpınar altıkesek ve yozgat sorgun osmaniyede de mevcuttur :) birde sivas şarkışla karacaören, yeniyapan (sidkıt) ve tavladere aşuwa değil aşkharuva köyleridir burada bir bilgi hatası görüyorum :) sitenizi beğeniyorum gerekli düzenlemeler yapıldıktan sonra daha iyi olacağına inanıyorum...
fusun aksahin
327 gün önce
f.aksahin@hotmail.com. Teşekkür ederim.
fusun aksahin
327 gün önce
Merhaba Orhan bey,
Yazilarinizi okudum cok tesekkur ederim değerli bilgi ve katkilarinizdan dolayi.
Sizden bir konuda bilginize ihtiyacim var yardimci olmaniz dileğiyle, aslen sivas yildizeli Çırçır köyü ne bagliyiz ancak ordan ailemiz göç etmiş bundan dolayi hangi sulaleden oldugumuzu tum cabama ragmen bulamadim. Bu konuda bana bir yol gosterebilirmisin?saygilar
iyi çalışmalar.
vedat cetger
497 gün önce
Değerli büyüğümüz KOPSİRGEN ORHAN abimiz öncelikle bütün yazılarını okuyorum çok değerli bilgiler alıyoruz göstermiş olduğun bilgiye,birikime.emeğe saygı ve şükranlarımızı sunuyorum ben KARAÇAYÇERKESK ten göç etmişAŞKARUVA- BAŞILBİY gurubundan sivas şarkışla karacaören (kazancıktan) ayrılma CETGER lerdenim ismim VEDAT bizim köyümüz hakkında yazınızı okudum köyümüzde bulunan sülaleler alfabetik sıraya göre AGEÇA,CETGER,DEGUNA,MID,VUNAÇA,YAĞAN sülaleleri yaşamaktadır.yazınızda bulunan diğer sülaleler bulunmamaktadır. saygılar. vedat CETGER
A.Sinan Yağan
994 gün önce
Sayın Kopsirgen Orhan Bey,
Bulamur köyü ile ilgili verdiğiniz bilgiler genel manada doğru. Ancak köyde Abazaca bilen kimsenin kalmadığına ilişkin bilgi yanlış aktarılmış size. Köyümüzde yerleşik olan ya da köy dışında ikamet eden büyüklerimizden ortalama 50 yaş üzerinde olanlar Abazacanın Askharuwa diyalektini konuşabilmektedirler. Düzeltme yaparsanız memnun olurum. Saygılar..
Kopsirgen Orhan
1074 gün önce
Değerli Kardeşim Mahmut Bey
Bulunduğunuz il veya ilçe Nüfus Müdürlüğüne müracaat edip kök murisimden itibaren verasete esas olacak aile nüfus kayıtlarının çıkartılıp yedime verilmesi için diye bir dilekçe verin.Size istediğniz kayıtlar çıkartılp verilecektir.Aldığınız kayıtlara göre önce kendiniz bir inceleme yapın
eğer istediğiniz bilgilere ulaşamaz iseneniz kayıtları bana gönderin.Sevgi ve saygılar
Nihat Leyba Emlik
1082 gün önce
Saygıdeğer Orhan Abi,
Detaylı açıklamanız için teşekkürlerimi arz ediyorum.Yorumlarımda kalbinizi kıracak bir algı oluştuysa şimdiden çok çok özür diliyorum.Ben de sülalemle ilgili elimden geldiği kadar araştırma yaptım.Özellikle bir önceki büyükelçi Ayüzba nın çok yardımı oldu.Biz köyde Lidze olarak adlandırılıyoruz.Ayüzba sondaki ze takısının oğulları anlamına geldiğini ve sülalemizin Leyba olduğunu söyledi.Ayrıca Abhazyadaki Leyba aile damgası ile bizimki bire bir örtüşüyor.Bundan dolayı da ben kullanıyorum.Bu konuda sizde daha detaylı bilgi mevcut ise çok memnun olurum.Ayrıca köyümüze göstermiş olduğunuz ilgiden dolayı da şükranlarımı arz ediyorum.Sizin köyümüze gelişiniz bana aktarıldı.Biraz malum tedirginlik oluşmuş ve kanımca bilgiler yüzeysel aktarılmış size.İnşallah vaktiniz olursa daha detaylı olarak köyümüzde ağırlamak isteriz.Benim elimde çok sayıda Osmanlıca tapu var.Belki onlar da ilginizi çekebilir.Yazınızda sadece Yağanları yazmadığınız için katkıda bulunmak istedim.Kendileri komşumuz olurlar.Diğer tepkiler ise duygusal boyut arzediyor.Belki de duymak istemediğimiz şeyleri içeriyor.Ancak şuanki mevcut durum,gayet iyidir.Ayaktayız şimdilik.Bildiğim kadarıyla Yozgatta ikamet ediyosunuz.Sivasa giderken mutlaka uğramak isterim.Saygılar sunuyorum...
Kopsirgen Orhan
1084 gün önce
Öncelikle Özen Bey’e aktardığı yorumlardan dolayı teşekkür ediyorum. Sırasıyla cevap vermeye çalışacağım.

Sayın Nihat Emlik,
Yukarı Borandere köyünden Yetlukh İsmet Bey’den, Agaçe Muhittin Ünal’dan ve keza Kazancık köyünden İsmeyl Özdemir Özbay’dan dinlediğim kadarıyla 1858 yılında Kafkasya’dan göç eden Abaza-Şkaruwa’lar iki köye yerleştirildiler. Ancak nüfus kalabalık, arazi ise yetersiz olduğundan dolayı bu iki köyden ayrılan insanlar Aşağı Potuklu, Yukarı Potuklu, Demirboğa, Karacaören ve Bulamur köylerini kurarlar.
Bulamur köyüne tarih profesörü Thaytsuk Mikhail ile birlikte gittim. Köyünüzün girişinde sağ tarafta, iki katlı güzel bir evde oturan, Agaçe’lerden biriyle tanıştık. Şu anda adını hatırlayamıyorum, eşi de Agaçe idi. Bu kişiye öncelikle köyün kurucu ailelerini sorduk. Bize söylediği isimleri yazdık. Bize bildirilen aile isimleri: Agaçe, Hopşuk, Lidze ve Yağan. Köy tanıtımında bu dört aile ismi aynen geçmekte. Ancak bir eksiğimiz varsa Leyba sülalesini yazmadık. Zira söyleyen olmadı. Türkiye’de ne kadar Şkaruwa köyü varsa gezdim, keza Karaçay Çerkesk’te de. Ama Leyba sülalesine maalesef rastlayamadım. Abaza-Şkaruwalar arasında Leyba sülalesi bulunmamaktadır. Şkaruwa aile damgalarında da bulunmamaktadır. Ancak Apsuwa aile damgalarında vardır. Sonuç olarak Leyba sülalesi Apsuwa sülalesi olarak geçmekte olup, Abaza-Şkaruwalar’daki karşılığı Liy veya Lidze’dir. Ancak siz Leyba olarak kabul ediyorsanız, buna da diyeceğim bir şey yoktur elbet.
Değerli kardeşim,
Hiçbir zaman yazdıklarımın yüzde yüz doğru olduğu iddiasında olmadım. Yazdıklarımda eksiklikler olabilir. Doğrusunu bildirdiğinizde düzeltmeler yapılır. Maksadımız halkımıza ve gelecek nesillere doğruları anlatmak. Bu bağlamda köyünüz için kendi bakış açınızla yazdığınız iç açıcı bilgilere sevindim. Ben ölmemizi yok olmamızı değil, ilelebet var olmamızı isteyen biriyim. Bu konuda özellikle teşekkür ediyorum.
Son olarak, Apsny’ı ve Karaçay Çerkesk’i, ve burada yaşayan Abazalar’ı gayet iyi bilen biriyim. Sülale ve sülalecilik konusuna son derece karşıyım. Yazılarımda da bunu belirtmekten çekinmemişimdir. Maalesef bizim Kafkasya’dan ayrılmamıza, sürülmemize sebep olan etkenlerin başında sözde beylerimiz gelmektedir. Lokıtlar adlı yazımı okursanız düşüncelerimi daha iyi anlayacağınız kanısındayım. Yorumunuz için teşekkür ediyorum.

Sayın Nevres Sariz’in yorumuna karşılık olarak,
Köyünüzün göç ettiği yer ve köy Gumlokt köyüdür. Kaladaş Gumlokt köyünün bir mevkiisidir Karaçay Çerkesk’de. Şu anda da mevcuttur. Kaledeş olarak geçiyor olabilir fakat ben orijinalinden yola çıkarak bu şekilde yazdım.

Sayın Ömer Keleş, Cetger Arutaa ve Şamil Yağan için,
Abhazya’da yaşayan Apsuwalar tarih boyunca Karaçay Çerkesk’de yaşayan Abazalar için Aşuwa demişlerdir. Aşuwalar diyalekt yönünden ikiye ayrılırlar. Dağlık bölgelerde yaşayanlara Aşkaruwa, ovalık-düzlük bölgede yaşayanlara da Tapanta derler. Tapanta kelimesi Asetince düzlük ovalık anlamındadır. Bu düzlük, ovalık bölgede yaşayan Abazalar’a Karaçaylar Altıkesek (Altıya bölünmüş), Kabardeyler ise Bezhag ( sayıları az ve temiz insanlar) derler. Aşkaruwalar’ı Aşuwa olarak yazmam bundan dolayıdır. Ünlü tarihçi İnal-ipa’da bu şekilde belirtmiş, farklı tarih kitaplarından da faydalanarak bu şekilde yazılmıştır. Lakin yazının başlığından öte tamamı okunursa, buralarda konuşulan diyalektin Şkaruwaca ve ailelerin Şkaruwa ailesi olduğunun belirtildiği görülecektir. Senelerdir köyler üzerine gerek Türkiye’de gerek Karaçay Çerkesk ve Abhazya’da araştırmalar yapan biri olarak bu köylerin Şkaruwa diyalektinin konuşulduğu köyler olduğunu elbette biliyor fakat tarihi bilgilere göre Aşuwa başlığı altında Tapanta ve Şkaruwa olarak inceliyorum.

Tayfun Kardeşim’in yorumuna karşılık olarak,
Mbazlar için araştırmalarım devam ediyor.
Saygı ve sevgiler.

Kopsirgen Orhan
Mahmut Yeğen
1085 gün önce
Merhaba Orhan bey
Sayın Orhan bey Ailemde ,Sülalemde köklerimi öğrenebileceğim hiç kimse yok tek bildiğim Şarkışla kütüğüne kayıtlı olan dedemin Babası (Babamın dedesi) ve Abaza olduğu biliyorum . Ben köklerimi nasıl araştırabilirim nereden nasıl başlamalıyım , soyad değişmiş kök soyadları yeğen bunun yağan olduğu düşüncesindeyim aile isimleri bu mudur onuda bilmiyorum , yardımcı olabilirseniz minnettar olurum lütfen bir yöntem öneriniz, şimdiden teşekkür eder araştırmalarınızda başarılarınızın devamını dilerim saygılarımla .
Mahmut Yeğen ---Facebook ismi Yeğen Yağan
Özen Sanbay
1102 gün önce
Facebook üzerinde yapılan paylaşımlar içerişinizde yazınız ile ilgili bazı eleştirilerden haberdar olmanız lazım geldiğini düşünerek o eleştirileri buraya aktarmayı (Face sayfanız olmadığı için) doğru buldum. Emeğinize sağlık.

Nihat Leyba Emlik : Bizim köyle ilgili yanlış bilgiler var.Ancak yine de güzel çalışma olmuş.. Birkaç hatayı düzeltmek istiyorum.Öncelikle sülaleler eksik yazılmış.İlave olarak Yağanlar var.Köyümüzün arazilerinin büyük çoğunluğu hala Abazaların mülkiyetindedir.Ayrıca köyümüz için ilgilenen,endişe duyan,her şeyinde koşan çok sayıda Abaza vardır.Daha ölmedik..öldüğümüzde de ağlayanımız çok olacaktır.Orhan Abının endişesi olmasın.Ayrıca şuanda köyde 4 mevsim yerleşik 15 hane Abaza vardır.Hepsi de Abazaca konuşur.Yazın bu sayı 35 haneye çıkar.Bir de kuruluş süreci ile ilgili bir hata var;ama sülaleciliğe temelden karşı olan birisi olarak,burada yazmayacağım.Orhan Abiye bir gün özel olarak aktarırım.Sonuç olarak Bulamur,yerleşik Abaza halkı ve de güçlü diasporası ie anlı şanlı bir Abaza köyüdür.Bizler yaşadığımız sürece de öyle kalacaktır.Orhan Abiye saygılarımı sunuyorum..

Nevres Sariz: Orhan abım bide Sivas Çırçır köyünün yerel adı KALEDES dir.1 harf hatası var KALADAS olmuş

Ömer Keleş : Orhan bey köyleri tanıtırken Abaza(aşuva) diyor daha sonra aşkaruwa şivesi konuşmaktadırlar diyor. Aşkaruwa aşuwa degildir. Orhan bey bahsettiği köylerin aşuwa mı aşkaruwa mı olduğunu bilir de neden öyle yazmış anlayamadım
Şamil Yağan Araştırma için tekrar teşekkürler.. Ama bu köylerin hepsi Aşkaruwa.. Hepsine Aşuwa yazılmış.

Cetger Arutaa : Karacaören'de Li, Liş, Şarmat Aileleri yok. Sülaleler Agaçe, Degune(argun) Cetger (arutaa) Mıd Yağan ve Wanaca...
Yazarın Diğer Yazıları
249 gün önce
1056 gün önce
1121 gün önce
İmsakGüneşÖğleİkindiAkşamYatsı
medi
haceri, simya , naturel , dogal , urun , organik sampuan , organik sivi sabun, organik dus jeli , organiMilliSavunmaYusufoğlu Makina ve Kalıp Sanayi
bmV0aGFiZXJ5YXppbGltaS5jb20=